(bedragen x €1.000) | |||||
C1. Programma Fiets (fase 2) | Bruto | Bijdragen | tlv Reserve | tlv SIA | na 2035 |
Fietspad spoorbrug IJssel | 16.000 | 16.000 | |||
Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1 | 20.000 | 20.000 | |||
Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek | 10.000 | 10.000 | |||
Fietsverbinding Wecherlerhoek naar binnenstad - tunnel Henry Dunantlaan | 10.000 | 10.000 | |||
Totaal Programma Fiets (fase 2) | 56.000 | 0 | 0 | 0 | 56.000 |
C1. Programma Fiets (fase 2)
Het college heeft het programma fiets vastgesteld voor de periode 2021-2025. De afgelopen jaren is veel energie gestoken in het op peil brengen van het fietsnetwerk omdat de fiets hét vervoermiddel is voor in en buiten de gemeente. Binnen de meerjarenprogrammaring van zowel wegonderhoud als investeringen op gebied van infrastructuur, heeft de fiets altijd een prominente plek. Vanzelfsprekend betekent het inpassen van fietsinfrastructuur in de bestaande, soms historische omgeving ook het doen van compromissen.
Er ligt een grote opgave om de lijn van de afgelopen jaren voort te zetten en bij voorkeur zelfs een impuls te geven. De ambitie om in toekomst ‘dé slimme gemeente van Overijssel op gebied van positieve gezondheid en duurzame bereikbaarheid’ te worden vraagt om een schaalsprong in kwaliteit en investeringen. De focus ligt hierbij op de fiets in het economisch verkeer. Fietsen moet vanzelfsprekend worden naar werk, winkel en school. De kracht van het fietsbeleid ligt in de combinatie van maatregelen, op fysiek vlak én in gedrag, gebruikmakend van ontwikkelingen op gebied van intelligente verkeerssystemen en datagebruik. De fiets als hoofd-, voor- en natransport kan, al of niet in de vorm van deelmobiliteit, de logische stap worden naar een duurzaam bereikbare en gezonde Deventer samenleving.
De totale ongedekte investering, bedraagt €70,65 miljoen. De grootste projecten uit deze lijst zijn:
- Fietspad spoorbrug IJssel €20,0 miljoen;
- Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1 €20 miljoen;
- Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek €10 miljoen;
- Fietsverbinding Wechelerhoek naar Binnenstad €10 miljoen.
(bedragen x €1.000) | |||||
C2. Onderwijsgebouwen | Bruto | Bijdragen | tlv Reserve | tlv SIA | na 2035 |
School Centrumschil | 10.964 | 10.964 | |||
School Keizerslanden | 10.964 | 10.964 | |||
Totaal Onderwijsgebouwen | 21.928 | 0 | 0 | 0 | 21.928 |
C2. Onderwijsgebouwen
In het Integraal Huisvestingplan Onderwijs 2024-2040 is een eerste doorkijk gegeven van de verwachte leerlingengroei in Deventer. In verschillende wijken begint de capaciteit onder andere door de woningbouwopgave te knellen. De twee focusgebieden in de eerste fase van het IHP, te weten de Centrumschil en Keizerslanden, hebben naar verwachting vanaf 2028 aanvullende capaciteit nodig. Dit vertaalt zich op het moment in twee 'standaard' scholen van ongeveer 360-400 leerlingen. Omdat deze capaciteitsvraag gerelateerd is aan de groei van Deventer, reserveren we hiervoor middelen binnen de strategische investeringsagenda. Voor de investering van €21,9 miljoen hebben we in 2028 een bedrag van €110.000 nodig oplopend naar €574.000 in 2029 en €924.000 in 2030 (structureel).
(bedragen x €1.000) | |||||
C3. 3e IJsselbrug | Bruto | Bijdragen | tlv Reserve | tlv SIA | na 2035 |
Realisatie nieuwe oeververbinding | 300.000 | 300.000 | |||
Totaal 3e IJsselbrug | 300.000 | 0 | 0 | 0 | 300.000 |
C3. 3e Ijsselbrug
Willen we Deventer ook in de toekomst bereikbaar houden, dan heeft de hoofdwegenstructuur van Deventer aandacht nodig. Onze ambities, waaronder woningbouw, hebben een behoorlijk effect op de mobiliteitsopgave. Daarom gaan we kijken naar de bijdrage die een derde IJsselbrug op langere termijn zou kunnen leveren. Gecombineerd met twee goed functionerende verkeersaders (Hanzetracé en N348) zal dit de binnenstad ontlasten. Daarmee ontstaat er op termijn ruimte voor infrastructurele maatregelen elders in de stad, bijvoorbeeld de afweging om de Welle af te waarderen en meer bij de binnenstad te betrekken.
(bedragen x €1.000) | |||||
C4. Vergroten capaciteit sluiscomplex | Bruto | Bijdragen | tlv Reserve | tlv SIA | na 2035 |
Vergroten capaciteit sluiscomplex | 73.000 | 73.000 | |||
Totaal | 73.000 | 0 | 0 | 0 | 73.000 |
C4.Vergroten capaciteit sluiscomplex
De binnenhaven van Deventer is een van de grootste in Nederland. Maar willen we als gemeente in de toekomst een belangrijke ‘transportader’ blijven, dan moet de Prins Bernhardsluis worden vernieuwd. Hoewel een renovatie is onderzocht, blijkt een volledig nieuwe sluis de beste oplossing. De levensduur van de huidige sluis bedraagt nog 10 tot 20 jaar. Gezien de ambities, vertaald in het ambitiedocument "Port of Deventer". rond de haven, de ontwikkeling van de logistiek, de problematiek rondom waterveiligheid en klimaat- en duurzaamheidsopgave, moet het vergroten/ vervangen van het sluiscomplex worden opgepakt.
De nieuwe sluis vraagt om een investering van minimaal €73 miljoen. Dat bedrag staat nog los van de investeringen die nodig zijn voor de aanpassingen van oevers. De benodigde middelen zijn zo groot, dat we tijdig moeten gaan reserveren. Daarnaast kunnen we deze investering niet alleen doen. Er zijn in Nederland zeer weinig gemeenten die een volwaardig sluiscomplex in een primaire waterkering moeten onderhouden (en vervangen). Het rijk, provincie, regio en het bedrijfsleven zullen moeten bijspringen. Ook wordt onderzocht of Europese subsidie mogelijk is.