Werken aan Deventer als authentieke, eigenwijze en vernieuwende Hanzestad met een vitale economie.
In Deventer is het goed ondernemen. Bedrijven profiteren van de gunstige ligging en goede bereikbaarheid. Er wordt geïnvesteerd in de economie van Deventer. Wij willen deze publieke en private investeringen verder aanjagen, samen met onze partners binnen het Deventer Economisch Perspectief (DEP). Deze samenwerking met kennisinstellingen en bedrijfsleven heeft de afgelopen tijd zijn vruchten afgeworpen en ook deze collegeperiode zetten we daar volop op in. Kern van het programma economie en internationaal beleid is dat we als gemeente investeren in randvoorwaarden om de economie te stimuleren en ontwikkelingen aanjagen door middel van inzet van onze capaciteit, netwerk, kennis en/of financiële middelen. Dit beperkt zich niet tot de gemeentegrenzen.
De Uitvoeringsagenda Economie en Internationaal beleid 2023-2026 is inmiddels opgesteld en aan de gemeenteraad aangeboden. Het document vormt een leidraad van economische thema’s waar we aan werken, gebaseerd op het collegeakkoord ‘Dichtbij, Betrokken & Bevlogen’. Aangezien externe ontwikkelingen (Corona, oorlog Oekraïne) ook hun weerslag hebben op onze lokale economie, heeft het document een dynamisch karakter waarin we voor de resultaten deels afhankelijk zijn van onze externe partners. Zo trekken we, afhankelijk van de onderwerpen, samen op met andere gemeenten en regio's, waarbij met de regio Stedendriehoek en provincie Overijssel de lijnen kort en vanzelfsprekend zijn. Maar ook met het rijk en internationaal worden relaties onderhouden en ontwikkeld. Nieuwe accenten in de deze uitvoeringsagenda zijn de aandacht voor de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties waarin we kansen voor economische groei aan maatschappelijke betekenis willen koppelen, en de aandacht voor Deventer als woon-én werkstad. Daarbij zetten we ons in om voldoende ruimte te behouden en creëren voor (nieuwe) bedrijvigheid, en hoe we krapte op de arbeidsmarkt kunnen tegengaan.
De Uitvoeringsagenda geeft richting en focus aan onze inspanningen op de volgende onderwerpen:
- Ruimte voor werken
- Ondernemen
- Aantrekkelijke stad en platteland
- Veerkrachtige arbeidsmarkt
- Deventer internationale Hanzestad
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Deventer woon- én werkstad
Deventer kent een groeiambitie van 11.000 woningen tot 2035 en koerst af op 110.000 tot 115.000 inwoners. Met de huidige 52.000 arbeidsplaatsen is er sprake van een verhouding van 2 inwoners op 1 arbeidsplaats. We willen de economische ambitie van Deventer tot 2040 in balans houden met de woningbouwambitie; Deventer als woon-én werkstad. Concreet betekent dit dat er 7.500 arbeidsplaatsen bij moeten komen. Dat komt neer op een gemiddelde groei van 1% (500 per jaar). De werklocaties in Deventer (bedrijven-en kantorenlocaties en de binnenstad) zijn goed voor 51% van het totaal aantal arbeidsplaatsen van de gemeente. Om in de pas te blijven met de groei van 7.500 dan gaat het om 3.800 arbeidsplaatsen die de werklocaties extra moeten gaan opvangen.
De extra ruimte die nodig is om de groei te accommoderen is niet alleen beschikbaar op de bestaande werklocaties. Vooral voor de meer ruimte-extensieve sectoren (industrie, bouw en logistiek) is nieuwe ruimte nodig. Deze creëren we door het beter benutten van de bestaande ruimte, door het veranderen van bestemmingen om andere typen bedrijven mogelijk te maken en door het zoeken naar nieuwe locaties in de gemeente.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de strijd om de schaarse ruimte is het een stevige ambitie. Tegelijkertijd is er sprake van een aantrekkingskracht van onze stad op nieuwe bedrijven, en zijn er bedrijven in Deventer die duurzaam willen investeren. We werken daarom aan gebiedsprofielen van de diverse werklocaties om duidelijkheid te creëren over de gewenste ontwikkelrichting, die tevens als input voor de nog te schrijven omgevingsprogramma's dienen.
Naast de ruimtelijke component zetten we ons in voor een goed functionerende arbeidsmarkt. Voor veel bedrijven is een tekort aan geschikt personeel de belangrijkste belemmering voor verdere ontwikkeling en om de slag naar de toekomst te kunnen maken. Binnen de meerjarige Deventer Human Capital Agenda (HCA) werkt de gemeente samen met de partners van het Deventer Economisch Perspectief (DEP) aan het vergroten van de beschikbaarheid van personeel voor de economische groeisectoren ICT, techniek, productie en logistiek. Maar ook de zorg en onderwijs komen aan bod. Daarnaast zetten we in op het versterken van de leercultuur binnen het bedrijfsleven, en talentontwikkeling voor transities op het gebied van klimaat, digitalisering en gezondheid. Het Deventer Ontwikkelkwartier (DOK) op het Gasfabriekterrein vormt hiervoor het fysieke loket.
Netcongestie
Het extra terugleveren en aanleveren van stroom vanuit het elektricteitsnetwerk van Enexis en Liander is in Deventer niet meer mogelijk voor grootverbruikersaansluitingen. Dit betekent niet alleen dat het grootschalig plaatsen van zonnepanelen niet meer mogelijk is, ook het leveren van extra stroom voor productieprocessen, nieuwe bedrijfsvestigingen of uitbreidingen van panden kan niet meer. Dit heeft grote gevolgen voor de economische ontwikkeling van bedrijvigheid in onze gemeente. Om de effecten van netcongestie tegen te gaan zet de gemeente Deventer samen met de netwerkbeheerders en partners volop in op het verzwaren van het netwerk en maatschappelijk prioriteren van de beschikbare stroom. Een belangrijk derde spoor is het zogenaamde 'verslimmen' van de beschikbare capaciteit. Dit moet ervoor zorgen dat we meer energie kunnen verbruiken en opwekken terwijl we gebruik maken van bestaande capaciteit. Samen met het DEP is een aanpak in uitvoering om bedrijven (op bedrijventerreinen) te helpen die een probleem hebben, omdat zijn geen grootverbruikaansluiting kunnen krijgen of hun opgewekte stroom niet kunnen terugleveren. Bedrijven worden bewust gemaakt van de gevolgen van netcongestie, terwijl tegelijkertijd oplossingen worden gezocht, bijvoorbeeld in de vorm van een smart energy hub. Hiermee kunnen bedrijven elkaar helpen bij het voorkomen van beperkingen door congestie. Hiervoor zijn meerdere mogelijkheden, zoals een directe (elektriciteits)verbinding tussen bedrijven of het combineren van contracten tussen bedrijven over stroomvoorziening. In 2025 worden deze mogelijkheden verder verkend en worden bedrijven geholpen om een en ander te realiseren.
Doelstelling - Ruimte voor werken
Het versterken van werklocaties, zodat deze klaar zijn voor economische en maatschappelijke ontwikkelingen, met voldoende ruimte voor bedrijven om door te groeien of zich in Deventer te vestigen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Aantrekkelijke stad en platteland
Het vergroten van de aantrekkelijkheid van de stad en het buitengebied voor ondernemers, vastgoedeigenaars, bewoners en bezoekers.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Ondernemingsklimaat
Het versterken van de economische structuur van Deventer en het bevorderen van een goed ondernemersklimaat dat ruimte geeft aan ondernemerschap en aandacht heeft voor vitaal, innovatief, duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Veerkrachtige arbeidsmarkt
Het versterken van de arbeidsmarkt zodat ondernemers over voldoende, wendbare en adequaat opgeleide medewerkers kunnen beschikken om zich voor te bereiden op de veranderende economie en transitieopgaven (energie, circulariteit, digitalisering).
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Deventer internationale Hanzestad
Het bevorderen van het internationaal ondernemen en internationaal maatschappelijke activiteiten in Deventer. Hierbij vormt de in 2021 vastgestelde ambitienota Internationaal Beleid 2021-2026 het fundament.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Een duurzame toekomst
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
14 | Economie | Functiemenging | % (Weerspiegeling verhouding tussen banen en woningen (0 = alleen wonen - 100 =alleen werken) | LISA | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 54 | 54 | 54 | 54 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
16 | Economie | Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar | LISA | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 151 | 151 | 151 | 150,80 |
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 7.410 | 5.356 | 4.256 | 4.211 | 4.175 |
Baten | 2.071 | 1.853 | 1.853 | 1.853 | 1.818 |
Saldo exclusief reserves | -5.339 | -3.503 | -2.403 | -2.357 | -2.357 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 1.939 | 500 | 10 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 1.939 | 500 | 10 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -3.399 | -3.003 | -2.393 | -2.357 | -2.357 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €396.000 in 2025 ten opzichte van 2024 is als volgt te verklaren:
- Als gevolg van prijs- en loonontwikkeling stijgen de lasten met €116.000;
- Bij de VJN 2024 is er voor €100.000 middelen beschikbaar gesteld voor het onderzoek naar de vervanging van Prins Bernhard sluis;
- In de begroting 2024 zitten een aantal stelposten (€350.000) waarvan aan het eind van het jaar wordt bekeken of deze worden overgeheveld naar 2025;
- In 2025 zijn lagere baten (€218.000) als gevolg van minder subsidies. Daartegenover staan ook lagere lasten.
(bedragen x €1.000)
Economie en Internationaal Beleid | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Bedrijfsloket en -regelingen | -528 | -513 | -513 | -513 | -513 |
Economische ontwikkeling | -4.332 | -2.498 | -1.399 | -1.354 | -1.354 |
Economische promotie | -478 | -491 | -491 | -491 | -490 |
Saldo exclusief reserves | -5.339 | -3.503 | -2.403 | -2.357 | -2.357 |
(bedragen x €1.000) | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 80 | 80 | 80 | 80 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 80 | 80 | 80 | 80 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Uitvoeringsagenda economie en internationaal beleid 2023-2026 | ||
Perspectief Ruimte voor Werken in Deventer | ||
Deventer Human Capital Agenda | ||
Evaluatie Horecabeleid 2016-2020 | 2,1 Mb | |
Evaluatierapportage visie op de Detailhandelstructuur 2015-2020 | 2,5 Mb | |
Ambitie beroepshaven 2020 Port of Deventer | ||
Uitvoeringsagenda vrijetijdseconomie | ||
Uitvoeringsagenda toekomstbestendige bedrijventerreinen | ||
Ambitienota internationaal beleid 2021-2026 | 3,6 Mb |
NV
NV Luchthaven Teuge
NV
Vestigingsplaats: | Teuge | ||
Website: | |||
Programma: | Economie en internationaal beleid | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 25% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | ||
Financieel risico: | Algemeen risico is dat vliegbewegingen achterblijven bij de raming, minder havengelden worden ontvangen en daardoor negatieve exploitatieresultaten worden behaald. | ||
Toelichting: | De aandelen van deze NV zijn in handen van de gemeenten Apeldoorn (circa 54,5%), Deventer (circa 25%), Zutphen (circa11,5%) en Voorst (circa 8,5%). De NV voorzag in 2023 in haar financiering vanuit een krediet van een private bank van €750.000. Aflossingsmogelijkheden werden in de afgelopen jaren bemoeilijkt door het wegvallen van een vliegschool die in grote mate voor opbrengst landingsrechten zorgde. De omzet herstelt zich de laatste jaren weer langzaam en de NV heeft weer positieve exploitatieresultaten. Herfinanciering van het bankkrediet was nodig per 1-12-2023. Met de verkoop van grond in juni 2023 aan de gemeente Voorst ad €850.000 beschikte de NV over voldoende middelen om het krediet in het najaar van 2023 af te lossen. De gemeente Voorst ontwikkelt de gronden als luchthaven gebonden bedrijventerrein evenals de gronden van de gronden van het zogenaamde Albersterrein dat de gemeente Voorst in 2012 van de NV overnam. Ontwikkeling tot luchthaven gebonden bedrijventerrein is voorwaarde van de gemeente Voorst voor overname van de gronden. Financieel risico voor de NV is dat die ontwikkeling niet zou lukken en de gronden terug geleverd zullen worden. De gemeente Voorst werkt samen met de NV aan een ontwikkelplan. Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. Provinciale Staten van Gelderland hebben op 8 juni 2022 luchthavenbesluit vastgesteld. In combinatie daarmee moet ook een vergunning volgens de Wet Natuurbescherming worden afgegeven. Dit luchthavenbesluit vervangt de Omzettingsregeling luchthaven Teuge. Het luchthavenbesluit verschilt op een aantal onderdelen van de omzettingsregeling. Onder andere zijn twee banen vervallen, moet het naderende vliegverkeer via het aanvliegpunt naar de luchthaven komen en is de geluidsruimte gehalveerd [- 3 dB(A)-correctie]. Het uitvoeren van valschermvluchten met vliegtuigen in geluid categorie 1 tot en met 4 worden met ingang van 1 januari 2023 beperkt. Daartoe worden 4 dagdelen per maand in het weekend vastgesteld waarop met deze vliegtuigen deze vluchten niet mogen worden uitgevoerd. De luchthaven stelt deze dagdelen vast, in samenspraak met de CRO Teuge en de uitvoerders van valschermvluchten. Over 2023 werd een positief exploitatieresultaat behaald van €461.973. Daarin is een boekwinst (€644.000) van verkoop van gronden verdisconteert en een bedrag van €100.000 is als reservering opgenomen t.b.v. de ontwikkeling van bedrijventerreinen. | ||
Beleidsvoornemens: | Een Ontwikkelplan voor bedrijventerrein West (meerdere eigenaren), het zogenaamde terrein Albers en herstructurering van het verouderde middenterrein wordt door de gemeente Voorst en de NV opgesteld in samenspraak met de aandeelhoudende gemeenten. De uitwerking van een ontwikkelplan heeft enige vertraging opgelopen omdat de NV in 2023 prioriteit heeft gegeven aan de herfinanciering van de kredietfaciliteit. Vertraging is er ook door het vertrek van de voormalig directeur per 1-1-2024 en de benoeming per 1-4-2024 van een nieuwe directeur. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €1.904.624 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €429.524 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | €461.973 | €58.000 | €21.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €489.857 (€489.587) | ||
Garantie 31-12-2023: | €17.750 | ||
Lening 31-12-2023: |