Het doel van het programma Veiligheid is om in samenwerking (binnen de organisatie en met onze partners) de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente en ook de weerbaarheid van burgers te versterken in Deventer. Het programma omvat een breed en complex terrein van activiteiten. Breed omdat veiligheid vele onderwerpen omvat, van geweld in afhankelijkheidsrelaties en de aanpak veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit. Ook het voorkomen van radicalisering, overlast op straat, het voorkomen en beperken van de risico's van drugsgebruik en digitale criminaliteit behoren tot de reikwijdte van het programma
Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Kerntaken uit de Strategische Veiligheidsagenda zijn daarom:
- Signaleren en adviseren op trends en ontwikkelingen die veiligheid en leefbaarheid negatief (kunnen) beïnvloeden.
- Regie voeren op integrale aanpak (beleidsmatige regie)
- Regie voeren op adequate uitvoering (operationeel regie)
Er zijn natuurlijk grenzen ten aanzien van de mogelijkheden om vanuit de gemeente het gevoel van veiligheid te beïnvloeden. Gelukkig zien we steeds vaker dat vele instanties het als hun taak zien hier een bijdrage aan te leveren.
Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Daarnaast leveren we vanuit het programma een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan rampenbestrijding en crisisbeheersing. De centrale gemeentelijke uitvoerende rol bestaat verder uit reguleren door middel van vergunningverlening en toezicht en handhaving. Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren bij bijvoorbeeld evenementen en voetbalwedstrijden.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Samen werken aan een veilig, rechtvaardig en weerbaarheid Deventer
In de afgelopen jaren is er in Deventer veel werk verricht om de leefbaarheid en veiligheid te bevorderen en de samenwerking naar een hoger niveau te brengen. Dat heeft onder ander geleid tot dalende criminaliteitscijfers en een toegenomen gevoel van veiligheid. Belangrijk is dat in Deventer het beleidsmatige fundament gekoppeld is aan de uitvoeringspraktijk en daarmee vanuit korte lijnen snel gereageerd kan worden op problematiek.
Voor de periode 2024-2027 is een Strategische Veiligheidsagenda opgesteld met aantal nieuwe accenten. Zoals:
- meer ruimte en positie voor de burgemeester als regisseur op het veiligheidsdomein
- vergroten van inzicht in risico's die de gemeente bedreigen (ondermijnende criminaliteit)
- inzetten op twee grote domeinen:
- Concrete maatregelen tegen de ondermijnende effecten van criminaliteit (Bibob, integrale handhaving, bestuurlijke maatregelen)
- Inzetten op jeugd, zorg en veiligheid
Daarnaast willen we de resultaten op ons veiligheid fundament op peil houden. Denk daarbij aan inzet bij crisis, openbare orde en veiligheid, evenementen en overige wettelijke taken.
Vanzelfsprekend doen we dit in nauwe samenwerking met partners binnen en buiten de gemeente, op lokaal en regionaal niveau. De focus zal blijven om in samenwerking met interne en externe partners vanuit een programmatische insteek de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid te versterken in Deventer.
Vergunningenverlening en toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid.
Doelstelling - Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid
Deventer is een gemeente die veilig is en voelt en dat willen we zo houden.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis
We voorkomen en verminderen de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Zorgdragen voor de naleving van regels en voorschriften ten behoeve van de openbare orde
We dragen zorg voor de naleving van regels en voorschriften ten behoeve van de openbare orde.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
6 | Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 1.000 jongeren | Bureau Halt | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 6 | 6 | 8 | 11 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
8 | Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 3,20 | 3,20 | 2,70 | 1,80 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
9 | Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 4,40 | 4,40 | 3,90 | 4,40 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
10 | Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 1,10 | 1,10 | 1,80 | 1,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
11 | Veiligheid | Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag | Aantal per 1.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 6,30 | 6,30 | 5,90 | 7,10 |
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 13.545 | 14.759 | 14.566 | 14.410 | 14.121 |
Baten | 1.189 | 1.330 | 1.253 | 1.253 | 1.040 |
Saldo exclusief reserves | -12.357 | -13.429 | -13.314 | -13.156 | -13.081 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 114 | 14 | 13 | 13 | 13 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 114 | 14 | 13 | 13 | 13 |
Saldo inclusief reserves | -12.243 | -13.416 | -13.300 | -13.143 | -13.068 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €1.173.000 in 2025 ten opzichte van 2024 is als volgt te verklaren:
Regio- en rampenbestrijding:
- Loon/prijs index Veiligheidsregio: €231.000 stijging.
- Functioneel Leeftijds Ontslag 2025 lager dan in 2024 €23.000 daling.
- VJN 2024 Hogere bijdrage 2025 €424.000 stijging.
Openbare orde & veiligheid:
- Loon/prijsindex €138.000 stijging.
- VJN 2024 uitbreiding fte Bibob €89.000 stijging.
- VJN 2024 uitbreiding fte procesregisseur €70.000 stijging.
- VJN 2024 fansupport Go Ahead (DVO Circulus) €49.000 stijging.
- VJN 2024 budget vuurwerkshow €40.000 stijging.
Stadstoezicht:
- Loon/prijsindex €82.000 stijging.
- VJN 2024 inzet fte coördinator €99.000 stijging.
- Baten:
- Index huuropbrengsten €12.307.
- Index leges opbrengsten €10.730.
(bedragen x €1.000)
Openbare Orde en Veiligheid | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Crisisbeheersing en Brandweer | -8.365 | -8.978 | -8.918 | -8.760 | -8.759 |
Openbare orde en Veiligheid | -3.992 | -4.452 | -4.396 | -4.396 | -4.322 |
Saldo exclusief reserves | -12.357 | -13.429 | -13.314 | -13.156 | -13.081 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Aanpak geweld in afhankelijkheidsrelaties en seksueel grensoverschrijdend gedrag | De aanpak Geweld in afhankelijkheidsrelaties en seksueel grensoverschrijdend gedrag 2024 is aan de gemeenteraad aangeboden. | |
Sekswerkbeleid Deventer | ||
Beleidsregel toepassing wet Bibob gemeente Deventer | 0,2 Mb | |
Regelgeving evenementen | 1,0 Mb | |
Uitvoeringsprogramma VTH 2024 | 1,0 Mb | |
Huisvestingsverordening Deventer | 0,1 Mb | |
Strategische Veiligheidsagenda en Voortgangsrapportage | Strategische Veilligheidsagenda en voortgangsrapportage 2024 gemeente Deventer | |
Preventie en handhavingsplan Alcoholwet gemeente Deventer | Preventie en handhavingsplan Alcoholwet gemeente Deventer 2024-2027 | |
Beleidsregel artikel 13b Opiumwet gemeente Deventer |
GR
GR Veiligheidsregio IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Openbare orde en veiligheid | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | ||
Financieel risico: | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd en opgenomen in de programmabegroting. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen. Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat het weerstandsvermogen €1,18 miljoen zou moeten bedragen. Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment een weerstandsvermogen van €1,0 miljoen. Dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Aan de hand van ervaringen in de komende jaren met de toepassing van het risicomanagement pas definitieve uitspraken te doen over de eventuele aanpassing van de hoogte van de aan te houden reserve/weerstandscapaciteit. De zeggenschap in de Veiligheidsregio is 9% en het financieel belang 18,96%. | ||
Toelichting: | Bij de regionalisering van de brandweer werd met instemming van de gemeenteraden besloten tot een verdeelmethodiek op basis van 100% historische kosten. Dat wil zeggen: de kosten van de gemeenten voor brandweer en rampenbestrijding voorafgaand aan de regionalisering. Op aangeven van de gemeenten zal de Veiligheidsregio IJsselland de verdeelsleutel verder toe laten groeien naar de rekenmethode voor de bijdrage uit het gemeentefonds. Met ingang van 2023 zal de verdeelsleutel 50% historie en 50% gemeentefonds zijn. De financiële effecten treden op met ingang van 2023. | ||
Beleidsvoornemens: | Vanuit de strategische beleidsagenda 2023-2026 wordt gekeken met welke ontwikkelingen in 2024 aan de slag wordt gegaan. De beleidsdoelstellingen zijn op hoofdlijn weergegeven en worden gedurende 2024 verder uitgewerkt en via bestuursrapportages worden de begroting en jaarplannen verder uitgewerkt tot een geheel. Er is een aantal ontwikkelingen waar de Veiligheidsregio aansluiting op wil houden:<ul><li>Toekomstbestendige brandweerzorg: vanuit Europese regelgeving en goed werkgeverschap zal getoetst worden of de huidige organisatievormen passend zijn voor zowel de kazernering van brandweervrijwilligers als geconsigneerde brandweerlieden. Er zullen keuzes gemaakt worden over de nieuwe organisatievorm en/of de aanstelling van vrijwilligers. Daarnaast wordt de uitrukorganisatie beoordeeld. Toegewerkt wordt naar brandweer op maat: flexibel en dynamisch inzetbaar. Ook wordt gewerkt aan een normenkader met uitgangspunten met betrekking tot de kaders voor nieuwbouw, verbouw, onderhoudskosten en duurzaamheid;</li><li>Bovenregionale en langdurige, nieuwe en meer onvoorziene crisisbeheersing en daaraan gekoppelde informatievoorziening: risicogericht werken zal een steeds vastere basis krijgen. Niet terugkijken naar het verleden maar zorgen voor slagkracht en flexibiliteit om in te spelen op de behoefte van morgen. Er zal een risicoprofiel moeten zijn welke gericht is op zowel korte als lange termijn. Er zal samenwerking met partners moeten plaatsvinden;</li><li>Informatiegestuurd werken: proactief informatie verzamelen, verrijken en delen;</li><li>Programma Opvang Vluchtelingen IJsselland: Het programma vluchtelingen IJsselland wordt in 2024 gecontinueerd. Het regionale programma wordt ondergebracht bij de gemeente Deventer, waarbij het de werkzaamheden voor de regio IJsselland blijft vervullen. </li></ul> | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | €8.556.421 | ||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €5.416.956 | €4.578.000 | €5.702.000 |
Vreemd vermogen: | €39.700.405 | €35.046.000 | €40.439.000 |
Resultaat: | -€651.904 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |