In dit programma gaat het om de relatie tussen gemeente en inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad vormt de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 39 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken. De rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren, tot loslaten wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. Gezamenlijk zorgen we voor de beste oplossingen en keuzes voor onze inwoners en betrekken onze inwoners beter en op nieuwe, innovatieve manieren. We willen de samenwerking tussen partijen bevorderen om onze inwoners het allerbeste te kunnen bieden. Dat vraagt naast inzet ook draagvlak bij en betrokkenheid van inwoners. We zetten in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de lange termijn. Daarbij willen we alle belanghebbenden tijdig betrekken en in de gelegenheid stellen om mee te praten, hun belang te duiden en deze belangen ook mee laten wegen in de besluitvorming.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner en ondernemer zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is tevens (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig herhaalcontact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
We willen Deventer zodanig positioneren in (boven)lokale samenwerkingen dat dit ten goede komt aan de ambities en opgaven waar Deventer voor staat én Deventer (nog) beter te positioneren op nationale en internationale schaal. De gemeente Deventer staat altijd in verbinding met haar omgeving. Steeds meer zaken spelen op bovenlokaal of regionaal schaalniveau. We kunnen onze ambities en doelstellingen niet alleen verwezenlijken. Wij hebben de kennis, expertise, massa en bestuurskracht van andere gemeenten en overheden hard nodig. Ook nationale en Europese subsidieprogramma’s vragen vaak om regionale of stedelijke samenwerking. Goede contacten met regionale, provinciale, landelijke en soms zelfs Europese overheden en instanties zijn daarom cruciaal. Afhankelijk van het vraagstuk wisselt het schaalniveau waarop we samenwerken.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Participatie
We willen de kennis en ervaring van inwoners en ondernemers goed benutten. In het eerste jaar van deze bestuursperiode hebben we de participatieverordening en het participatiebeleid vastgesteld. Deze stukken geven richting aan de doelstellingen en de vorm van participatie die wordt toegepast. Bij elk project of beleidsvoornemen wordt aangegeven welke trede op de ‘participatieladder’ aan de orde is en waarom. In Deventer zijn al veel participatie-instrumenten beschikbaar zoals het forum, het correctief lokaal referendum, het digipanel en het uitdaagrecht. De komende jaren actualiseren we deze, maken ze toegankelijker, benutten ze actiever en voegen we nieuwe instrumenten toe.
In 2022 is de Wet open overheid van kracht geworden, deze wordt in enkele jaren stapsgewijs ingevoerd. In 2023 hebben we een plan opgesteld om te komen tot een goed uitvoerbare werkwijze voor de Woo-verzoeken; deze hebben we de afgelopen twee jaar gestroomlijnd en verbeterd. De komende jaren richten we ons op het actief openbaar maken van informatie. Daarbij betrekken we wetgeving die inhoudelijk raakt aan de Woo, zoals de nieuwe Archiefwet.
Publieke Dienstverlening
In 2014 zijn paspoort en ID-kaart 10 jaar geldig geworden. Vanaf 2024 neemt het aantal aanvragen voor deze reisdocumenten gedurende enkele jaren flink toe: de paspoortenpiek. We hebben voorbereidingen getroffen om deze piek op te vangen, zowel in werkwijze als het aantal medewerkers.
De mogelijkheden voor digitale dienstverlening nemen toe en worden steeds persoonlijker. We onderzoeken mogelijkheden om de regie op eigen gegevens door inwoners mogelijk te maken. En we werken met MijnDeventer toe naar één digitale ingang voor de inwoners. Daarbij voldoen we aan de eisen voor digitale toegankelijkheid.
Regionale Samenwerking
Deventer werkt nauw samen met andere overheden (gemeenten, provincies, waterschappen, rijk), zowel op lokaal als op (inter)nationaal niveau. Binnen de Regio Stedendriehoek geven we uitvoering aan de Regionale Agenda 2022 - 2030 en het daaruit volgende Uitvoeringsprogramma 2023 - 2030. In 2024 is de propositie Regio Deal (5e tranche) gehonoreerd; het Rijk heeft de Regio Stedendriehoek €20 miljoen toegekend.
In 2025 maken we verdere afspraken met het rijk en starten we met de uitvoering van de Regio Deal. Daarnaast heeft het rijk de provincies opdracht gegeven om op een groot aantal taakvelden, samen met de gemeenten, waterschappen en bijvoorbeeld woningcorporaties, met integrale plannen te komen. We versterken daarom de samenwerking met de provincie(s). Via de G40 en VNG proberen wij, zowel ambtelijk als bestuurlijk, invloed uit te oefenen op de landelijke programma’s en onze kennis te versterken. Gelijktijdig met het versterken van de samenwerking regionaal, provinciaal en nationaal zetten we om succesvolle aanvragen te doen voor subsidies.
In 2024 is de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vastgesteld. Daarin is ook een paragraaf opgenomen voor evaluatie van de regeling. Plan is om dit eens in de vier jaar te doen en nog vóór de gemeenteraadsverkiezingen. Evaluatie zal dan in 2025 plaatsvinden.
Doelstelling - We werken aan partnerschappen en subsidieverwerving
We willen Deventer zodanig positioneren in (boven) regionale samenwerkingen dat dit ten goede komt aan de ambities en opgaven waar Deventer voor staat én Deventer (nog) beter te positioneren op nationale en internationale schaal. Gelijktijdig met het versterken van deze samenwerkingen zetten we in om succesvolle aanvragen te doen voor subsidies.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Iedereen doet ertoe
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
Participatie en een modern samenspel tussen overheid en samenleving versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde. We willen de kennis en ervaring van inwoners en ondernemers goed benutten.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Prestaties
Doelstelling - We leveren gastvrije dienstverlening die voldoet aan de landelijke BurgerServiceCode
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We hanteren hiervoor de kwaliteitsnormen uit de landelijke BurgerServiceCode.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Prestaties
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 13.035 | 12.605 | 11.841 | 11.651 | 11.514 |
Baten | 1.985 | 2.168 | 2.396 | 2.544 | 2.385 |
Saldo exclusief reserves | -11.050 | -10.437 | -9.445 | -9.106 | -9.129 |
Storting in reserves | 0 | 200 | 0 | 6 | 0 |
Putting uit reserves | 1.486 | 900 | 82 | 0 | 200 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 1.486 | 700 | 82 | -6 | 200 |
Saldo inclusief reserves | -9.564 | -9.737 | -9.363 | -9.113 | -8.929 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met € 173.000 in 2025 ten opzichte van 2024 is als volgt te verklaren:
- Loon- en prijscompensatie stijging (€418.000);
- Verhoging van de gemeentelijke ledenbijdrage GGU VNG (€53.000);
- Lagere kosten door aflopen eenmalige budgetten voor implementatie applicatie burgerzaken (-€142.000) en E-suite (-€337.000);
- In 2024 werden de Europese verkiezingen gehouden, in 2025 is er geen verkiezing (-€324.000);
- In 2025 was voor de Tweede Kamerverkiezingen een bedrag beschikbaar van €193.000. De eerst komende Tweede Kamerverkiezing is in 2027. Het bedrag is gestort in de reserve om de verschuiving van de verkiezing naar 2027 te kunnen dekken;
- Het meerjarig budget dat het Rijk beschikbaar heeft gesteld voor de Wet open overheid is in 2025 €29.000 hoger;
- Eenmalige budgetten voor 2025 toegekend bij de Voorjaarsnota 2024 voor Onderzoek Slavernijverleden (€75.000), hogere kosten Kabinetszaken (€50.000) en 80 jaar bevrijding in 2025 (€40.000);
- Extra budget voor hogere kosten voor het Raadsinformatiesysteem (€50.000);
- Rente en afschrijving voor de investering van AV middelen van de Raad (€80.000). Dit budget was al beschikbaar gesteld bij de VJN 2023 en is overgekomen van Algemene middelen;
- Lagere kosten licenties (-€12.000).
(bedragen x €1.000)
Burger en Bestuur | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Arbeidspar.toeleiding naar werk | -15 | -16 | -16 | -16 | -16 |
Begraafplaatsen | -5 | -6 | -6 | -6 | -6 |
Belastingen Overig | -6 | -7 | -7 | -7 | -7 |
Bestuur | -7.149 | -7.255 | -6.855 | -6.757 | -6.806 |
Burgerzaken | -3.669 | -3.054 | -2.461 | -2.220 | -2.194 |
Economische ontwikkeling | -15 | -15 | -15 | -15 | -15 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -30 | -32 | -32 | -32 | -32 |
OZB woningen | -109 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -33 | -35 | -35 | -35 | -35 |
Wonen en Bouwen | -18 | -18 | -18 | -18 | -18 |
Saldo exclusief reserves | -11.050 | -10.437 | -9.445 | -9.106 | -9.129 |
(bedragen x €1.000) | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 360 | 360 | 360 | 360 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 434 | 434 | 435 | 435 |
Saldo | 74 | 74 | 75 | 75 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Voortgangsrapportage Publieke Dienstverlening 2023 | 5,8 Mb | |
Participatiebeleid gemeente Deventer | 8,3 Mb | |
Strategische Agenda Cleantech Regio 2022-2030 | 1,5 Mb | |
Uitvoeringsagenda Regio Stedendriehoek 2023-2030 | 0,1 Mb | |
Voortgangsrapportage Regio Deal maart 2023 | 18,2 Mb |
Coöp
Coöperatie Dimpact ua
Coöp
Vestigingsplaats: | Enschede | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | Coöp | ||
Deelnemingspercentage: | 5,12% | ||
Doel en openbaar belang: | Het verbeteren en innoveren van gemeentelijke dienstverlening door het gezamenlijk inkopen van ICT-oplossingen en het delen van kennis. | ||
Financieel risico: | In 2020 is het minimale eigen vermogen in overleg met de RvC en de accountant ingeschat op een bedrag van €1.600.000. Deze inschatting is gebaseerd op het bedrijfsvoeringsmodel zoals Dimpact tot en met 2022 hanteerde. Vanaf 2023 bepaalt een dekkingsmodel per product de deelnemersbijdragen. Het eigen vermogen van de vereniging blijft volgens het Bedrijfsplan 2024 stabiel op circa €2,7 miljoen. Dimpact is op dit moment financieel gezond. Als de leden tussentijds zouden besluiten de vereniging op te heffen, zullen individuele leden zelf een contract moeten afsluiten voor continuïteit van hosting, ontwikkeling en beheer van ICT-systemen. Er is dan een risico op hogere kosten omdat er dan niet meer als collectief over de prijs onderhandeld wordt. Het gaat hier om procesondersteuning die cruciaal is voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering. De business case van het programma Beyond23 voor de periode 2022-2027 is in september 2023 herijkt. In deze herijking is een belangrijk uitgangspunt opgenomen, nl. dat het eigen vermogen van de vereniging tijdelijk aangewend kan worden voor het financieren van de programmakosten, waaronder dubbele exploitatielasten van zowel e-Suite als PodiumD. Voor de uitgaven in het programma in 2021 tot en met 2024 is een tijdelijk beroep van €2.203.000 gedaan op het eigen vermogen. Hierdoor is de verwachting dat de vereniging eind 2024 een eigen vermogen positie heeft van €788.463. Dit is een verandering ten opzichte van de ‘eigen vermogen vereniging’ paragraaf in het bedrijfsplan 2024, dat zou stabiel blijven op circa €2,7 miljoen. De reden is dat het bedrijfsplan 2024 in mei 2023 is goedgekeurd en de herijking van het programma later in het jaar plaatsvond. Vanaf 2025 wordt uitgegaan van een voordelig resultaat op grond van de verwachte uitgaven en het besluit dat de e-Suite-tarieven minimaal tot 2027 worden gecontinueerd. In de jaren 2025, 2026 en 2027 is de verwachting dat het eigen vermogen van de vereniging aangevuld kan worden met achtereenvolgens €303.000, €728.000 en €1.178.000. Wanneer blijkt dat het resultaat toch minder voordelig is dan aangegeven, zal dat in een nieuwe herijking van de business case Beyond23 worden meegenomen. Naast tijdelijke financiering van het programma Beyond23 wil het Regiebureau van Dimpact vanuit het eigen vermogen van de vereniging ook een ‘post onvoorzien’ beschikbaar stellen voor het programma. In de jaren 2025, 2026 en 2027 wordt jaarlijks een bedrag van €150.000 begroot. Deze post onvoorzien verlaagt de aanzuivering in deze jaren. Hier is rekening gehouden met wat hierboven staat beschreven, namelijk tijdelijke financiering van het programma Beyond23 en het beschikbaar stellen van €450.000 voor de jaren 2025, 2026 en 2027. De gesignaleerde risico’s cumuleren tot een bedrag van € 2.611.000. Voor 2025 is de ratio weerstandvermogen vastgesteld op 1,2 en daarmee zal het eigen vermogen in 2025 minimaal €3.133.000 moeten zijn. Aan deze norm voldoet Dimpact in 2025 niet. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de tijdelijke financiering van het Beyond23-programma vanuit het eigen vermogen. Vanaf 2026 wordt een weerstandsratio van 1,0 toegepast. De verwachting is dat er, net zoals in 2025, hiervan afgeweken gaat worden omdat de aanwas vanuit de e-Suite-tarieven pas in 2027 volledig zal zijn. In het opstellen van de begroting 2026 wordt beoordeeld of en welke maatregelen genomen moeten worden om te voldoen aan het gewenste weerstandsvermogen. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Dimpact is een coöperatieve vereniging, 42 gemeenten zijn lid. Dimpact vertegenwoordigt ruim drie miljoen inwoners in Nederland. Deventer heeft een overeenkomst voor het afnemen van softwaresystemen en hostingskosten van de software. Hieronder vallen het zaaksysteem (e-Suite) en de Burgerzakenmodules. Samenwerken in de vereniging van gemeenten zorgt, naast inkoopvoordeel, voor kennisdeling waardoor de leden elkaar verder helpen. In 2020 is door de leden de strategische koers voor 2020-2025 vastgesteld. Het bijbehorende implementatieplan ‘Doorpakken Nu!’ beschrijft stapsgewijs hoe deze strategie gerealiseerd wordt. We vernieuwen en innoveren zoveel als mogelijk vanuit het gedachtengoed van common ground. Het doel is een nieuwe, flexibele en meer gezamenlijke informatiehuishouding. Hiermee kunnen we inspelen op de behoefte aan moderne en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Naast verbeteren en vernieuwen is continuïteit van bestaande dienstverlening een belangrijke voorwaarde. 2025 staat in het teken van de vervanging van de functionaliteiten van het zaaksysteem e-Suite: het project Beyond23. Dit gebeurt innovatief: in componenten, op basis van de common ground techniek. | ||
Contractwaarde 2025: | €738.682 | ||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €2.991.463 | €788.463 | €941.863 |
Vreemd vermogen: | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | Niet bekend | Niet bekend | Niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Bedrijfsplan 2025 | Bedrijfsplan 2025 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
GR
GR Regio Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Twello | ||
Website: | |||
Programma: | Burger en bestuur | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 22,7% | ||
Doel en openbaar belang: | Doelstelling van Regio Stedendriehoek is het behartigen van de gemeenschappelijke en regionale belangen van de deelnemende gemeenten. En het samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en een versterking van het vestigingsklimaat in algemene zin. Een schone toekomst en een sterk vestigingsklimaat: dat zorgt voor welvaart en welzijn in onze regio. Vanuit deze gezamenlijke drijfveren werken overheden, ondernemers, onderwijs en onderzoek samen in en aan de Regio Stedendriehoek. Er zijn geen gemeentelijke bevoegdheden overgedragen aan de regio. | ||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen van de regio is niet groot maar toereikend. De financiële risico's zijn beperkt en er is geen lang vreemd vermogen aangetrokken. Mocht de regio onverhoopt niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen, moet teruggevallen worden op deelnemende gemeenten. | ||
Toelichting: | Aan deze GR wordt deelgenomen door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Brummen, Epe, Lochem, Heerde en Voorst. De regio verdeelt de kosten over de deelnemende gemeenten met inwoneraantal als verdeelsleutel. Het Deventer aandeel in die kosten is ongeveer 22,7%. Wettelijk is geregeld dat de gemeenten bijspringen als de regio niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Aan de GR nemen 8 gemeenten deel. Iedere gemeente heeft in de vergadering van het Algemeen Bestuur één stem; zeggenschap is daarmee 12,5%. | ||
Beleidsvoornemens: | In 2025 ligt de prioriteit bij de uitvoering van de Strategische Agenda 2022 – 2030 en het daaruit volgende Uitvoeringsprogramma. In 2023 is de propositie Regio Deal 5e tranche ingediend en deze is in februari 2024 met 20 miljoen (de helft van de aanvraag) gehonoreerd. Het doel van de Regio Deal is drieledig: <ol start="1"><li>het verbeteren van het leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers;</li><li>het verbeteren van de samenwerking in de regio (quadruple helix);</li><li>het verbeteren van de samenwerking tussen rijk en regio. </li></ol>Bij toekenning van de hoogte van de bedragen is door het Rijk een inschatting gemaakt of het voorstel tot een verbetering van de brede welvaart en de samenwerking leidt. Ook is er overwogen of er bij een lager dan gevraagd bedrag nog steeds een waardevolle impuls wordt gegeven aan de opgaven in het gebied. Het Rijk heeft de Regio Stedendriehoek € 20 mln. toegekend, hiermee is de helft van de aanvraag gehonoreerd. De toegekende middelen worden door de regio doorgezet naar projecten en programma’s die tot en met 2028 uitgevoerd worden. In de periode november 2024-januari 2025 zullen aanvragen die bij de regio zijn ingediend worden beoordeeld en wordt duidelijk welke middelen naar welk project of programma gaan. De objectieve beoordeling zal worden uitgevoerd door een neutrale commissie die een advies geeft aan het partneroverleg. In het partneroverleg zijn alle partijen uit de quadruple helix vertegenwoordigd. In 2024 is de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vastgesteld. Daarin is ook een paragraaf opgenomen voor evaluatie van de regeling. Plan is om dit eens in de vier jaar te doen en nog vóór de gemeenteraadsverkiezingen; evaluatie is dan in 2025. Daarnaast wordt in 2024 en 2025 gewerkt aan versterking van de financiële functie. In 2024 en 2025 is budget beschikbaar voor het faciliteren van kansrijke investeringsinitiatieven in de regio die passend zijn binnen de doelen van het Uitvoeringsprogramma 2023-2030. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | €940.411 | ||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €261.138 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €713.679 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €261.138 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |