Dit programma omvat de inrichting, het onderhoud en verbetering van de openbare ruimte. Daarnaast valt binnen dit programma het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, her- inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het beperkte investeringsvermogen van de afgelopen jaren bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces. Nu met de gebiedsgerichte aanpak en het wijkgericht werken ontstaan meer kansen om vanuit een integrale programmering de beschikbare middelen nog doelmatiger in te zetten en beter op elkaar af te stemmen.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Je kan hierbij denken aan klimaatverandering, energie transitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Programma Leefomgeving zet zich al geruime tijd hard in om alle afgesproken doelen en prestaties van de programmabegroting waar te maken. Dit gebeurt volgens lijnen zoals in de Visie Leefomgeving (2014) en het bijbehorende Uitvoeringsprogramma (2016) zijn vastgelegd.
De kern van deze visie is dat er voor iedereen in Deventer een schone, hele en veilige leefomgeving wordt geboden. Met daarbij het streven naar een maximaal rendement van de investeringen, ruimte voor initiatief en uiteindelijk een fijne en prettige woonomgeving. Ondanks het feit dat de Visie Leefomgeving nog een grote mate van actualiteit en urgentie ademt, wordt ingezet op het actualiseren van deze visie ten einde beter aan te kunnen sluiten bij actuele ontwikkelingen op het gebied van energietransitie, klimaatadaptatie en verduurzaming in de gehele beheer en onderhoudscyclus. Daarmee zal meer duiding worden gegeven aan het begrip ‘Ontwikkelend beheren’ waarbij hele buurten door interventies vanuit programma Leefomgeving functioneel naar het juiste niveau getild worden. Daarbij gaan de thema’s vergrijzing, gezondheid, inclusiviteit en (bewoners) initiatieven om extra inzet vragen de komende jaren bij leefomgeving. We hopen in 2025 de actualisatie van de visie af te kunnen ronden.
Reeds geruime tijd wordt geconstateerd dat het steeds moeilijker wordt om de gehele opgave waarvoor het programma Leefomgeving staat waar te kunnen maken. In 2023 is de nota kapitaalgoederen (NKG) opgesteld met daarbij een onderbouwing hoeveel middelen benodigd zijn voor de komende jaren.
Bij behandeling van de voorjaarsnota 2023 en de voorjaarsnota 2024 is daar voor een deel aan tegemoet gekomen maar is daarmee nog niet geheel op orde gebracht. Om daar wel in te voorzien zullen extra aanvullende middelen nodig zijn om aan alle (wettelijke) eisen en (maatschappelijke) wensen te kunnen voldoen de komende jaren.
1. Ontwikkelingen en trends voor de komende jaren
Inleiding
Welke ontwikkelingen hebben we gezien in de afgelopen jaren en welke ontwikkelingen zien we de komende jaren op ons afkomen?
De trends en de ontwikkelingen die gesignaleerd worden zijn een mix van zaken die al spelen, zich ook voort blijven zetten en zaken die vrijwel zeker gaan spelen in de nabije toekomst. Er volgt hieronder een weergave van diverse zaken die invloed hebben op de inrichting en het beheer en onderhoud van onze Leefomgeving. Deze beïnvloeden ons handelen en de inzet van de beschikbare en benodigde middelen voor de komende jaren.
De ontwikkelingen en trends
De verandering van ons klimaat is een tijd geleden al onderkend en heeft geresulteerd in een klimaatadaptatieprogramma om wateroverlast, droogte en hittestress doelmatig aan te kunnen pakken. We zijn gestart met een langdurig en intensief traject om deze knelpunten het hoofd te bieden. De eerste stappen zijn gezet maar er liggen nog de nodige uitdagingen die we aan moeten gaan.
De energie- en warmte-transitie -opgaven hebben gevolgen voor de gebouwde fysieke omgeving maar ook een enorme impact op de, niet-bebouwde fysieke leefomgeving. Er komen voorzieningen onder en boven de grond waardoor deze opgebroken en de inrichting aangepast moet worden. Hier gaat het nodige veranderen in de nabije toekomst.
De circulaire en duurzame samenleving is niet direct een geheel nieuwe ontwikkeling maar deze gaat steeds meer invloed krijgen op het handelen in de fysieke leefomgeving. De aanbestedingen gaan daar nog meer op ingericht worden. De inrichting en het beheer van de openbare ruimte wordt anders waardoor een andere inzet van (meer) middelen plaats gaan vinden de komende jaren.
Een andere duidelijke trend is dat mensen een gezonde samenleving steeds belangrijker vinden en tevens zien we dat men meer wil integreren in de dagelijkse levenscyclus. Zeker sinds de komst van de coronapandemie hebben mensen het buiten sporten en bewegen in de dagelijkse leefomgeving opnieuw uitgevonden en zijn wonen, werken en recreëren (sporten) meer met elkaar verweven geraakt.
Naast de speelvoorzieningen voor kinderen melden steeds vaker volwassenen zich met sport- en speelbehoeften in hun directe woonomgeving. Gezondheid in de openbare ruimte is voor de komende jaren een belangrijk thema. Zie hiervoor ook het door de raad vastgestelde speelbeleidsplan. Vanaf 2027 zijn hiervoor bij de voorjaarsnota 2024 middelen beschikbaar gesteld.
In het verlengde van bovengenoemde behoeften is er een duidelijk waarneembare beweging dat bewoners en soms ook bedrijven met initiatieven naar ons toe komen om enkele onderdelen van de openbare ruimte aan te mogen passen of soms zelfs in eigen beheer te mogen krijgen. De participatie samenleving in alle facetten, van heel bescheiden een paar plantjes bij een boom tot en met right to plan/challenge, vraagt om zorgvuldige begeleiding zeker wanneer we als gemeente de regie vast willen houden.
Een andere waarneembare trend die zich nog steeds meer manifesteert is de zogenaamde juridificering van de maatschappij. Veel vaker dan in het verleden bewandelen bewoners en bedrijven de juridische weg om hun gelijk te krijgen en daarmee zaken naar hun hand te zetten. Het zal duidelijk zijn dat we hier graag op een juiste en adequate manier op moeten reageren en dat het inzet vraagt van ons.
Het continu meebewegen en meedenken in behoeften die voortkomen uit verschillende invalshoeken zoals, die bijvoorbeeld ontstaan door een vraag vanuit de gewenste inclusieve maatschappij, maakt dat er hierop adequaat ingespeeld moet worden bij de inrichting van onze openbare ruimte. Iedereen moet mee kunnen blijven doen en waar nodig betekent dat een aangepaste openbare ruimte. Dit veroorzaakt een vraag/behoefte die niet altijd gelijke trend houdt met de technische programmering.
De vastgestelde omgevingsvisie geeft aan dat we midden in de maatschappij staan en samen met de bewoners, bedrijven en alle belanghebbende partijen in de stad moeten bouwen aan onze gemeente. De organisatie dient daarvoor verschillende rollen aan te nemen, die variëren van regisseur, beheerder, participant, realisator tot informant. In de openbare ruimte zijn deze rollen allemaal aan de orde en soms lopen deze rollen door elkaar heen.
Bovenstaande sluit nauw aan op de ambitie om een participatieve samenleving te willen zijn en daarmee bewoners en bedrijven ruimte te geven voor initiatieven in allerlei vormen en verschillende omvang. Van kleinschalig (stoeptegel)- niveau tot en met right to challenge met alles wat daartussen zit en wat daarbij komt kijken. Veelal spelen zich dit soort zaken af in de openbare ruimte en zal daar passend op gereageerd moeten worden.
Dan zijn er de nog de diverse grote ambities van Deventer zelf waarin we met partijen gebiedsgericht willen bouwen aan de toekomst van onze mooie gemeente. De openbare ruimte is een belangrijk onderdeel, het fundament, dat bij al die gebieden volwaardig meegenomen dient te worden zodat het functioneren ervan al in een vroeg stadium een volwaardige plek krijgt in het geheel. We denken hierbij aan onder andere de bereikbaarheid, de groenstructuur, het klimaatadaptatieprogramma, het thema gezondheid, ontmoeting, riolering, etc.
Vooral door de grote ontwikkeling op het gebied van Wonen, Ruimte en Stad zijn er op het vlak van bereikbaarheid (op peil houden) en een robuuste groen/blauwe structuur behouden/ontwikkelen flinke uitdagingen te verwachten de komende jaren. Denk hierbij aan het verbeteren/uitbouwen van de fietsinfrastructuur maar ook aan de afronding van het Hanzetrace is daarbij van belang. De groen/blauwe infrastructuur is van groot belang voor onder andere de benodigde klimaatmaatregelen, gezonde leefomgeving, aantrekkelijke leefstad en voor recreatiemogelijkheden.
Om al deze zaken goed in beeld te houden is het nodig om de data goed op orde te krijgen en de systemen zowel binnen als buiten op elkaar afgestemd te krijgen zodat we de juiste sturingsinformatie in handen hebben. Het data-gestuurd werken zorgt ervoor dat we regie houden op hetgeen er gebeurt in de gemeente. We kunnen daarmee communiceren met andere partijen en overheden die eveneens belangen hebben bij een organisatie die weet wat er speelt. Het stelt ons tevens beter in staat om van tijd tot tijd innovatieve zaken in te brengen in onze leefomgeving.
2. Concrete vragen en aandachtspunten
De vraag is niet zozeer of we met de bovengenoemde ontwikkelingen mee willen bewegen en mee willen doen maar meer hoe we dit zouden kunnen doen de komende jaren. Zijn we ingesteld als organisatie om al deze opgaven aan te kunnen? Beschikken we over de gevraagde kennis en ervaring? De verwachting daarbij is dat op het vlak van capaciteit zowel kwantitatief als kwalitatief aanvulling nodig is bij het programma Leefomgeving om alle veranderingen, aanvullende behoeften en maatschappelijke groei op te kunnen vangen.
Hebben we voldoende middelen om de stad en het buitengebied op orde te houden, maar ook om mee te kunnen groeien met de genoemde maatschappelijke ontwikkelingen? Beschikken we al over de juiste 'gereedschappen’ om al deze zaken aan te kunnen en zijn ze op korte termijn inzetbaar? Wordt er op de juiste wijze regie gevoerd op de openbare ruimte in Deventer om alle ontwikkelingen op een goede manier een plek te geven in de komende jaren? Dit ook in relatie tot de verbonden partijen die voor ons actief zijn.
Waar het programma Leefomgeving zich tot enkele jaren geleden zich nog ‘enkelvoudig’ kon richten op het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, dient zij zich nu steeds meer op andere integrale gemeentelijke doelstellingen te richten om hiermee te kunnen voldoen aan de brede maatschappelijke verwachtingen. Daarom zijn er nu al afspraken gemaakt om op een wijkgerichte manier en integraler naar de brede opgaven te kijken en daar een passende gezamenlijke programmering op te zetten voor de inrichting van een gebied of een wijk. In een gebiedsgerichte aanpak kunnen we kruisverbanden aanbrengen vanuit het sociaal en ruimtelijk domein. Daarbij kun je de opgaven zoals energie- en warmte-transitie, toekomstige bedrijventerreinen, klimaatadaptatie, een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving goed borgen.
De aanleidingen om zaken in de inrichting en of het beheer in de leefomgeving aan te passen worden dus niet meer louter en alleen ingegeven door een technische noodzaak maar ook omdat we als gemeenschap andere eisen stellen dan enkele jaren geleden. Het overkomt ons dan ook steeds vaker dat bewoners, bedrijven of andere belanghebbenden met verzoeken voor aanpassingen komen, ruim voordat de inrichting aan groot onderhoud toe is. Het knelpunt hierbij is dat we daar de middelen niet altijd voor hebben en de verzoeken niet (volledig) kunnen honoreren.
Het programma Leefomgeving wil graag die brede regierol in de openbare ruimte op zich nemen. Daarbij zien we, naast de wijkgerichte aanpak en een aantal andere activiteiten die al in gang zijn ingezet, 3 hoofdsporen voor ons;
- Het eerste spoor is het maken van een nota kapitaalgoederen Leefomgeving (NKG) waarin staat wat we aan assets (producten) hebben in de openbare ruimte en wat het kost om deze (duurzaam en) op niveau in stand te houden. In deze nota kapitaalgoederen kijken we niet alleen naar de vervangingsopgave maar ook naar de onderhoudsopgave. Daarnaast is gekeken naar de noodzaak om de werkwijze van Leefomgeving begrotingstechnisch aan te laten sluiten op de BBV. De nota kapitaalgoederen feeft meerjarig inzicht in de stand van zaken van alle elementen die onderdeel uitmaken van de leefomgeving. De nota kapitaalgoederen Leefomgeving is in 2023 aan de raad gepresenteerd. De resultaten daarvan zijn gebruikt in de aanloop naar de Voorjaarsnota 2023 en de voorjaarsnota 2024 inclusief meerjarig perspectief. Hierbij zijn eerste stappen gemaakt naar aanvullende dekking. Afgesproken is dat in 2027 een herijking van de nota kapitaalgoederen Leefomgeving plaatsvindt. We sluiten echter niet uit dat een bijstelling van het budget tot aan de herijking in 2027 noodzakelijk zal zijn.
- Het tweede spoor is het opzetten van een zogenaamde tactische beheer cyclus waarin we de middellange termijnplanning van het onderhoud in beeld gaan brengen. De toegevoegde waarde van deze planning is dat we beter kunnen afstemmen op transitie-opgaven en andere langere termijnplanningen als bijvoorbeeld TBBT, energietransitie en de gehele ontwikkeling aangaande Wonen en Voorzieningen;
- Het derde spoor is meer van organisatorische aard en moet aangeven wat er kwalitatief en kwantitatief nodig is om alle ontwikkelingen en doelstellingen waar te kunnen maken in de komende jaren.
Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten). Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Iedereen doet ertoe
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Een duurzame toekomst
Prestaties
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 58.233 | 47.725 | 46.245 | 47.129 | 47.174 |
Baten | 20.289 | 17.431 | 17.381 | 17.381 | 17.381 |
Saldo exclusief reserves | -37.944 | -30.294 | -28.864 | -29.748 | -29.793 |
Storting in reserves | 2.867 | 2.080 | 2.066 | 1.065 | 1.065 |
Putting uit reserves | 8.144 | 1.691 | 1.842 | 1.689 | 1.690 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 5.277 | -390 | -224 | 624 | 625 |
Saldo inclusief reserves | -32.667 | -30.684 | -29.087 | -29.124 | -29.168 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €1.983.000 in 2025 ten opzichte van 2024 is als volgt te verklaren:
- Als gevolg van loon- en prijsstijging zijn de lasten in 2025 €1.450.000 hoger dan in 2024.
- Als gevolg van een lagere renteomslag zijn de lasten in 2025 €176.000 lager dan in 2024.
- Als gevolg van de stijging van de tarieven voor riolering, parkeren, begraafrechten en havens, zijn de baten in 2025 €860.000 hoger dan ik 2024.
In 2024 zijn de volgende incidentele budgetten beschikbaar gesteld:
- Voor kabels en leidingen is per saldo eenmalig €250.000 extra budget beschikbaar gesteld.
- Voor energie is een extra budget van €150.000 beschikbaar gesteld.
- Voor de rotonde Hoge Hondstraat is een extra budget beschikbaar gesteld van €450.000.
- Voor de fietsstructuur A1 is een extra budget beschikbaar gesteld van €550.000.
- Voor de overname speeltoestellen is een budget beschikbaar gesteld van €475.000.
- Voor Baggeren voorhaven is een budget beschikbaar gestel van €500.000.
- Voor onderhoud sluis is een budget beschikbaar gesteld van €100.000.
In 2025 zijn de volgende incidentele budgetten beschikbaar gesteld:
- Voor actualisatie visie leefomgeving is een budget van €100.000 beschikbaar gesteld
- Voor Fietsparkeren binnenstad is een extra budget van €125.000 beschikbaar gesteld.
(bedragen x €1.000)
Leefomgeving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Begraafplaatsen | -234 | -259 | -260 | -259 | -259 |
Economische Havens en waterwegen | -26 | -22 | -22 | -21 | -21 |
Inkomensregelingen | -624 | -624 | -624 | -624 | -624 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -10.723 | -10.186 | -10.134 | -10.828 | -10.828 |
Openbaar vervoer | -203 | -198 | -198 | -198 | -198 |
Parkeerbelasting | 3.775 | 3.998 | 3.881 | 3.934 | 3.934 |
Parkeren | -2.879 | -2.906 | -2.906 | -2.907 | -2.907 |
Riolering | 1.628 | 1.795 | 1.795 | 1.797 | 1.797 |
Ruimtelijke ordening | -46 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Treasury | 20 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Verkeer en vervoer | -28.633 | -21.913 | -20.417 | -20.664 | -20.708 |
Saldo exclusief reserves | -37.944 | -30.294 | -28.864 | -29.748 | -29.793 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Gemeentelijk Rioleringsprogramma 2022-2026 | 4,3 Mb | |
Visie Leefomgeving 2014 | 7,8 Mb | |
Uitvoeringsprogramma leefomgeving 2016 | 2,4 Mb | |
MeerJarenOnderhoudsProgramma Mind | 36,1 Mb | |
Meerjaren perspectief Parkeren 2024 | 0,5 Mb | |
Nota kapitaalgoederen | 1,6 Mb | |
Nota areaalaccres | 119 kb |
BV
Het Groenbedrijf BV
BV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Leefomgeving | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Beheer, onderhoud, aanleg en vervanging van openbaar groen en zorgen voor een duurzame instandhouding. Sociale onderneming door inzet van mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. | ||
Financieel risico: | De ontwikkeling van de tarieven voor de dienstverlening wegens de kostenontwikkeling van het personeelsbestand (waaronder kosten voor instroom van deelnemers vanuit de Participatiewet als ook een seniorenregeling) als ook de inkoopkosten bij derden. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer en KonnecteD BV zijn elk voor 50% aandeelhouder in HGB BV. Het Groenbedrijf verzorgt de leefomgeving van de gemeente Deventer en doet dat voor een substantieel deel met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals met WsW medewerkers. HGB draagt daarmee in belangrijke mate bij aan social return. De inzetbare doelgroep verandert. Het aantal werkzame Wsw’ers daalt en de groep deelnemers vanuit de Participatiewet stijgt. De financiering voor deze doelgroepen verschilt en leidt per saldo in de toekomst voor het meerjarige perspectief tot hogere personele kosten en legt daarmee druk op de tariefontwikkeling van het groenonderhoud voor de gemeente. | ||
Beleidsvoornemens: | Momenteel wordt het dagelijks onderhoud en de reiniging van de openbare ruimte door twee verbonden partijen uitgevoerd: Circulus BV en HGB BV. De uitvoering door twee partijen leidt tot efficiencyverlies en ineffectiviteit. Het college heeft in januari 2024 de voorkeur uitgesproken om de taken door één partij te laten uitvoeren, namelijk HGB BV. Met een raadsmededeling van 23 januari 2024 is de raad daarover geïnformeerd. Om een definitief besluit te kunnen nemen is een transitiemanager aangesteld die in samenwerking met Circulus en HGB een transitieplan opstelt. Ook werkt de directeur van HGB een bedrijfsplan uit zodat het structureel effect voor de gemeente duidelijk wordt. Later in het jaar wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. In 2023 is de governance van HGB, waarin zowel de gemeente Deventer als KonnecteD BV momenteel ieder 50% aandelenbelang hebben onderzocht. Op 23 januari 2024 heeft het college de voorkeur uitgesproken om het volledige aandeelhouderschap van HGB te krijgen. Met een raadsmededeling is de raad daarover geïnformeerd. Met deze wijziging wil het college een toekomstbestendige, efficiënte en effectieve inrichting van de governance van HGB , gericht op de uitvoering van groenbeheer in de openbare ruimte en waar mogelijk met kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Om een wijziging van het aandeelhouderschap te realiseren wordt nader onderzoek gedaan naar de eventuele financiële consequenties. Later in het jaar wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. | ||
Contractwaarde 2025: | €9.492.810 | ||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €1.911.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | €2.497.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | -€122.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €30.000 (€30.000) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
NV
NV Centrumgarage Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Leefomgeving | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 5% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van de parkeergarage Sijzenbaan, nabij het winkelgebied van de binnenstad. | ||
Financieel risico: | Risico is dat het winkelaanbod in de binnenstad afneemt en bezoekersaantal (en de omzet en het resultaat van de centrum garage) terugloopt. Mogelijke toekomstige overheidsmaatregelen (autoluw maken binnenstad en zero-emissiezone stadslogistiek) zijn een financiële bedreiging van de NV. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer bezit circa 5% van de aandelen in deze vennootschap. De overige aandeelhouders zijn binnenstadondernemers en particulieren. In beginsel loopt de gemeente risico op verlies van het ingebrachte risicodragend kapitaal ad €39.600 en op de structurele dividendraming (geraamd is €19.000 maar in voorgaande jaren is meer ontvangen). | ||
Beleidsvoornemens: | Het nog aantrekkelijker maken van de parkeervoorziening is en blijft een doelstelling van de NV. De NV continueert de ontwikkeling naar een moderne duurzame mobiliteitshub. Het aantal laadpalen wordt verder uitgebreid en de ebikestalling wordt uitgebreid. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: | €50.000 |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €1.617.836 | Niet begroot | Niet begroot |
Vreemd vermogen: | €1.333.308 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €983.440 | Niet begroot | Niet begroot |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €39.552 (€39.552) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |