(bedragen x €1.000)

B1. Poort van Deventer

Bruto

Bijdragen

tlv Reserve
Versnellings
gelden

tlv SIA

t/m 2028

Infrastructurele maatregelen

Aanleg verbindende infrastructuur tussen Teugseweg en
Zutphenseweg en verplaatsen hoofdaansluiting Gasfabriek

3.700

-200

3.500

Terugbrengen van de Zutphenseweg ten noorden van de Hanzeweg tot 2 x 1 rijstrook

1.500

1.500

Versterken fietsnetwerk / aanleggen fietspad over de dijk

450

450

'Slimme Knip' Zweedsestraat

300

300

Verplaatsen tankstation en gebied stadsentree

640

640

Aanleg voet- en fietsverbinding over het water

-

Aanleg extra rijstrook Deventer richting A1 (deels uitgevoerd, overig niet noodzakelijk)

-

Totaal infrastructurele maatregelen

6.590

-200

0

0

6.390

Hoogwaardig openbaar vervoer

Transferium

2.500

2.500

Hoogwaardig openbaar vervoer verbinding

3.000

3.000

Busbanen

Totaal infrastructurele maatregelen

5.500

0

0

0

5.500

Totaal

12.090

-200

0

0

11.890

B1. Poort van Deventer

Innovatie en toekomstbestendigheid zijn belangrijke onderdelen van het ondernemerschap dat we overal in het werklandschap tegenkomen. Langs het eerste deel van het Hanzetracé (komende vanaf de A1) bevinden zich onze bedrijventerreinen. Het totale gebied omvat één van de grootste aaneengesloten bedrijventerreinen in Oost-Nederland. Hier is een mix van grootschalige en diverse functies aanwezig.

Infrastructuur rondom Poort van Deventer

De Poort van Deventer vormt dé toegangspoort naar Deventer. Het gebied biedt ruimte aan economische activiteit, maar kent ook een sterke landschappelijke kwaliteiten. De gemeente wil de economische kwaliteit in het gebied een impuls geven en tegelijkertijd de ruimtelijke kwaliteiten van het gebied toegankelijk maken. Zowel voor autoverkeer, maar misschien meer nog wel voor langzaam verkeer.
In dit voor Deventer belangrijke gebied als stadsentree en werkgebied zijn veel ontwikkelingen die elkaar kunnen versterken. Langs het eerste deel van het Hanzetracé (komende vanaf de A1) bevinden zich onze bedrijventerreinen, en de ontwikkelingen van S/Park, de gasfabriek en de Akzo samen met het Hartenaasje zijn verbonden met de “Centrumschil” via de Zutphenseweg/Mr de Boerlaan en de Handelskade. Behalve een visie op dit gebied vanuit economisch perspectief is ook de ruimtelijke kwaliteit en samenhang van dit gebied van belang voor de uitstraling van Deventer omdat deze verkeersroute onderdeel is van de entree van de stad uit het zuiden. De kwaliteit ervan doet ertoe en moet in samenhang bekeken worden. Vanzelfsprekend is er samenhang met de onderstaande punten (Poort van Deventer, Hoogwaardig Openbaar vervoer, verbetering infrastructuur poort van Deventer)
De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer vormt een belangrijke schakel binnen het verkeersnetwerk van Deventer en is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Plannen om het gebied te transformeren hebben niet alleen impact op de (auto)bereikbaarheid van de Poort van Deventer, maar ook op die van de hele stad. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. Het kruispunt tussen de Zutphenseweg en de Visbystraat/Teugseweg zit in de huidige situatie tijdens de spitsperiodes al aan zijn maximumcapaciteit. Hierdoor ontstaat regelmatig filevorming. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen in de Poort van Deventer, die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, zonder ingrepen niet mogelijk. Bij een toename van verkeer versterkt dit effect en nemen opstoppingen voor het kruispunt in aantal en intensiteit toe.
Om de stad op lange termijn bereikbaar te houden, is het noodzakelijk infrastructureel in te grijpen. Er zijn verkeerskundige deelprojecten in en om het gebied uitgewerkt, die het verkeerskundig systeem als geheel flexibeler maken en capaciteit toevoegen voor alle vervoersstromen. Deze deelprojecten creëren bovendien economische kansen in het gebied.
Deze maatregelen zijn ook op effectiviteit onderzocht. Conclusie uit dit onderzoek was dat een combinatie van deze maatregelen, met uitzondering van de slimme knip in de Zweedsetraat, leiden “tot een robuust stedelijk verkeersnetwerk”. Tevens passen deze maatregelen goed binnen het dakpanprincipe, dat de gemeente Deventer binnen de Omgevingsvisie hanteert.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer

Centraal hierbij staat de as (Zutphenseweg, Mr. H.F. de Boerlaan, Handelskade). De gebiedsontwikkelingen in de Centrumschil zijn allemaal gerelateerd aan deze as. Vanwege de kennisintensieve bedrijven die aan deze as liggen, noemen we deze as ook wel de Kennis-as. Deze as had in het verleden een pure verkeersfunctie. Meer en meer zal de Kennis- as zich ontwikkelen naar een hoogwaardige openbaar vervoer functie. Hiervoor zijn investeringen nodig. Er worden twee grote investeringen voorzien:

  • Transferium €2,5 miljoen;
  • Hoogwaardig openbaar vervoer verbinding €3,0 miljoen;
  • Busbanen.

De kosten zijn sterk afhankelijk van de definitieve planvorming.

(bedragen x €1.000)

B2. CS Agenda binnenstad

Bruto

Bijdragen

tlv Reserve
Versnellings
gelden

tlv SIA

na 2028

Masterplan verlichting

2.000

2.000

Stad aan de IJssel Midden en Zuid

7.000

7.000

Herinrichting Broederenplein

2.000

-1.000

1.000

Fietsvoorzieningen

2.000

2.000

Totaal Agenda binnenstad

13.000

0

0

-1.000

12.000

B2.Agenda binnenstad

Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Hiervoor zijn onmisbare ingrediënten: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch/recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Daarbij zijn kwaliteit en uitstraling een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen: het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals ‘Deventer op stelten’, het ‘Dickens festijn’ en de boekenmarkt. De binnenstad zal de komende jaren een transformatie moeten ondergaan van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. In de agenda binnenstad zijn diverse investeringsprojecten opgenomen:

  • Masterplan Verlichting: €2,0 miljoen;
  • Stad aan de IJssel zie ook Ijsselfront: €10,0 miljoen (Entrees en Welle met stadsbalkons);
  • Herinrichting Broederenplein: €2,0 miljoen;
  • Fietsvoorzieningen (parkeren, routering en verhuur): €2,0 miljoen.

B2.2 Stad aan de IJssel

De binnenstad grenzend aan de IJssel is het imagobepalende beeld van Deventer. Binnen de Agenda binnenstad, waarbij de binnenstad de komende jaren een transformatie moet ondergaan van ‘place to buy’ naar ‘place to be’ is het project Stad aan de IJssel opgenomen als toekomstige investering. Synchroon aan dit project loopt het al enkele jaren geleden genomen besluit om de Welle verkeersluw te maken en is er het voornemen om deze locatie in te richten als een boulevard waar men kan verblijven, flaneren, wandelen en fietsen langs de IJssel en kan genieten van het mooiste stadsbeeld van Nederland. Dit project noemen we "IJsselfront".De komende jaren is de infrastructuur binnen het IJsselfront, onder te verdelen in Noord (Rembrandtkade en omgeving), Centrum (Welle-Kapjewelle) en Zuid (Zutphenseweg en omgeving), toe aan een groot onderhouds -en vervangingsopgave.Met enige regelmaat worden hier vragen over gesteld door bewoners, raadsleden, de fietsersbond en ander stakeholders in onze stad met betrekking tot de inrichting en het beheer/onderhoud van dit gebied. In de MJOP-MIND 2024-2027 staan met name de aanpak voor de delen IJsselfront Noord en Zuid gepland. De dekking voor puur het onderhoud is aanwezig maar voor aanpassingen in de (her)inrichting zijn geen middelen beschikbaar. Dit geldt uiteraard ook voor het middendeel van het IJsselfront.De verwachte uitgaven voor de drie onderdelen binnen het IJsselfront worden, bovenop hetgeen gepland in MJOP-MIND 2024-2027, geraamd op €10 miljoen, verdeelt over de jaren 2026, 2027 en 2028. Richting deze jaren gaan we aan de slag om te kijken of er mogelijkheden voor cofinanciering zullen zijn in de vorm van meekoppelkansen, provinciale subsidies etcetera. Het gehele IJsselfront moet infrastructureel en qua inrichting/beheer wel als een geheel beschouwd worden maar wat betreft de uitvoering kan er wel gefaseerd voeren en de financiering kan dus ook gespreid worden over de jaren (na 2028).

Lange termijn IJsselfront Midden en Zuid

Het middendeel van het IJsselfront ligt tussen noord en zuid in en is zeer nauw gerelateerd aan de binnenstad en het beschermd stadsgezicht van Deventer. Naast een functionele opgave van de inrichting van een autoluwe Welle spelen hier nog diverse andere opgaven zoals meer ruimte voor de fietser (hoofdroute), de voetganger en een structurele oplossing voor een hoogwatervoorziening. Technisch gezien kan de inrichting nu nog wel enkele jaren mee maar over circa vijf jaar zal ook hier het groot onderhoud, inclusief een aanpassing in de inrichting gaan spelen en dan komen ook de ambities met betrekking van de Agenda binnenstad, Centrumschil (Kien), Beschermd Stadsgezicht. de stadsbalkons met een boulevard langs de IJssel etc aan de orde.

(bedragen x €1.000)

B3. CS Woningbouw Onrendabele top particuliere initiatieven

Bruto

Bijdragen

tlv Reserve
Versnellings
gelden

tlv SIA

na 2028

Woningbouw binnenstad

Woningbouw Rotokwartier

Woningbouw Bergweide 3

Woningbouw

Totaal Woningbouw Onrendabele top particuliere initiatieven

0

0

0

0

0

B3 Woningbouw onrendabele top particuliere initiatieven

(bedragen x €1.000)

B4. CS Versterken groen/blauwe schil

Bruto

Bijdragen

tlv Reserve
Versnellings
gelden

tlv SIA

na 2028

Openbare ruimte stationsgebeid noord

Openbare ruimte Stadscampus ontbrekend deel

Ntb raamwerk openbare ruimte

Totaal Versterken groen/blauwe schil

0

0

0

0

0

B4 Versterken groen / blauwe schil

Om er voor te zorgen dat er bij de realisatie van de diverse (woning)bouwopgaven en infrastructurele opgaven straks een samenhangende, prettige, duurzame en gezonde openbare ruimte ontstaat, is het noodzakelijk dat voor het gehele gebied goed is bekeken met welke visie we de omliggende openbare ruimte/fysieke leefomgeving straks gaan (her)inrichten. In het raamwerk worden al deze verbanden tussen, bebouwd en onbebouwd goed gelegd en daarmee bouwen gezamenlijk aan een gebiedsontwikkeling die aansluit op de bestuurlijke ambities van de gemeente Deventer. De openbare ruimte is compleet, inclusief boven- en ondergrondse infrastructuur, parkeeropgaven, groeninrichting, waterhuishouding, openbare verlichting, klimaat, duurzaamheid en sociale en recreatieve ontmoeting en beleving. Het raamwerk geeft richting aan de reeds geformuleerde inrichtingsopgaven uit de versnellingsgelden en geeft ook aan waar we in de toekomst nog aanvullende opgaven te doen hebben.  

(bedragen x €1.000)

B5. CS Spoorzone Deventer (campus/kien)

Bruto

Bijdragen

tlv Reserve
Versnellings
gelden

tlv SIA

na 2028

Totaal Spoorzone Deventer

0

0

0

0

0

B5 Spoorzone Deventer

De stadscampus gelegen in de invloedsfeer van de gehele spoorzone zal het hoogtepunt in de openbare ruimte vormen in het midden van de centrumschil als ontmoetingsplek voor professionals van de ingenieursbureaus, Topicus, de studenten van Saxion, het ROC, ambtenaren van de gemeente, bewoners en bezoekers van Deventer. Deze specifieke locatie dient zorgvuldig ingepast te worden in de centrumschil die in of tegen de spoorzone is gesitueerd. Het genoemde raamwerk zal deze context inhoudelijk al geschetst hebben in een totaalvisie op de inrichting van de openbare ruimte.

(bedragen x €1.000)

B6. Toekomstig bedrijventerrein

Bruto

Bijdragen

tlv Reserve
Versnellings
gelden

tlv SIA

na 2028

Totaal Toekomstig bedrijventerrein

0

0

0

0

0

B6 Onderzoek toekomstig bedrijventerrein

Er is sterk behoefte aan een nieuw bedrijventerrein voor het lokale MKB in Deventer. Bij een evenwichtige groei van de stad hoort niet alleen een toename van woningen, maar ook een groei van arbeidsplaatsen en het kunnen blijven aanbieden van aantrekkelijke werklocaties. We zijn een woon- én werkstad en we groeien in balans. De behoefte ligt in de bandbreedte van 25 hectare tot 45 hectare netto uitgeefbaar. De nut en noodzaak van een nieuw lokaal bedrijventerrein in Deventer is zowel door de provincie als door de gemeenten in de Stedendriehoek onderschreven in de Provinciale programmeringsafspraken voor West Overijssel. Daarnaast ontbreekt momenteel de nodige schuifruimte voor bedrijven in het kader van de Deventer woningbouwambities (inbreiding).