A1. Centrumschil versnellingsgelden | Bruto | Bijdragen | tlv Reserve | tlv SIA | t/m 2028 |
Realisatie mobilitietshub de Kien | 5.370 | -2.685 | -2.685 | 0 | 0 |
Realisatie 2 bruggen over de singel | 3.338 | -1.669 | -1.669 | 0 | 0 |
Gebouwde fietsvoorziening binnenstad | 2.150 | -1.075 | -1.075 | 0 | 0 |
Reconstructie Handelskade | 4.300 | -2.150 | -2.150 | 0 | 0 |
Reconstructie Brinkgreverweg | 160 | -80 | -80 | 0 | 0 |
Maatregelen speedpadelac | 214 | -107 | -107 | 0 | 0 |
Versterken fiets- en voetgangerstunnel Verzetslaan | 4.580 | -2.290 | -2.290 | 0 | 0 |
Mobiliteitshub Roto | 1.764 | -882 | -882 | 0 | 0 |
Voetgangerstunnel Voorstad onder spoor | 7.202 | -3.601 | -3.601 | 0 | 0 |
Totaal | 29.078 | -14.539 | -14.539 | 0 | 0 |
A1.Gebiedsprogramma Centrumschil
Op basis bestaande beleidskaders is het gebiedsprogramma Centrumschil opgesteld. De centrale ambitie is om Deventer in 2030 de meest aantrekkelijke woonstad in Nederland voor creatieve stedelingen te laten zijn. Het opwaarderen en versterken van het gemengde woonmilieu in en rondom de binnenstad biedt Deventer kansen om zich landelijk te profileren. Deventer heeft hier goud in handen door een relatief grote omvang van te transformeren gebieden. Deze gebieden zijn vaak oude industriële complexen of de ‘oude’ werklocaties van maatschappelijke voorzieningen. Deze locaties bieden de kans om nieuwe (gemengd) stedelijke milieus te creëren met een mix van wonen, werken en voorzieningen, waarbij het accent per gebied kan verschillen. Deze locaties zijn relatief dichtbij het centrum en het station en zijn hierbij in trek door hun veelheid aan stedelijke voorzieningen en goede fietsroutes naar centrum en buitengebied. Voor de benodigde 1650 woningen (waarvan 50% betaalbaar) voor 2030 zijn investeringen in collectieve hoogwaardige openbare ruimte en alternatieve parkeervoorzieningen (collectief, gestapeld) noodzakelijk. Tevens kennen de woningbouwplannen (eigen grondexploitaties en/of particuliere initiatieven veelal een onrendabele top als gevolg van het mengen van functies en toevoegen van voorzieningen.
Het bijgestelde gebiedsprogramma omvat een uitvoeringsprogramma van bijna €65 miljoen. Hierin zijn projecten opgenomen die ondertussen in uitvoering zijn en worden bekostigd vanuit de gehonoreerde subsidieaanvraag voor de woningbouwimpuls (WBI tranche 1). Een groot deel van de benodigde infrastructurele maatregelen wordt bekostigd uit de WokT middelen van het Rijk (‘Versnellingsgelden’) en de gemeentelijke co-financiering (totaal circa €30 miljoen openbare ruimte).
De volgende investeringsblokken resteren:
- Agenda Binnenstad;
- Herontwikkeling industriële gebieden - Haveneiland;
- Spoorzone Deventer
- Versterken groen/blauwe Schil (Senzora/Sluiskwartier)
Gebiedsontwikkeling Centrumschil
Binnen de gebiedsontwikkelingen van de Centrumschil zijn meerdere investeringen nodig om te komen tot een volwaardige ontwikkeling. Aanvullende investeringen zijn daarom benodigd vanuit de gemeente voor ontsluiting en ontwikkeling van het stationsgebied alsmede de inrichting van de openbare ruimte tussen het plangebied van Senzora en Sluiskwartier. Deze investeringen kunnen niet worden gedekt vanuit lopende grondexploitaties, versnellingsgelden, dan wel verhaald worden op derden. De investeringen worden voor 2026 ingeschat op circa €2,1 miljoen. De transformatieplannen in de binnenstad gericht op het versterken van de woonfunctie op prominente plekken zoals de KPN locatie, Scapinolocatie, Broederenplein zullen naar verwachting in de toekomst ook aanvullende middelen vragen om de gewenste kwaliteit van de gebouwen en de omliggende openbare ruimte te transformeren. Naar verwachting is hier een reservering van €1 miljoen noodzakelijk.
Raamwerk openbare ruimte
Om er voor te zorgen dat er bij de realisatie van de diverse (woning)bouwopgaven en infrastructurele opgaven straks een samenhangende, prettige, duurzame en gezonde openbare ruimte ontstaat, is het noodzakelijk dat voor het gehele gebied goed wordt bekeken met welke visie we de omliggende openbare ruimte/fysieke leefomgeving straks gaan (her)inrichten. In het raamwerk worden al deze verbanden tussen, bebouwd en onbebouwd gelegd en bouwen we gezamenlijk aan een gebiedsontwikkeling die aansluit op de bestuurlijke ambities van de gemeente Deventer. Een openbare ruimte inclusief boven- en ondergrondse infrastructuur, parkeeropgaven, groeninrichting, waterhuishouding, openbare verlichting, klimaat, duurzaamheid en sociale en recreatieve ontmoeting en beleving.
(bedragen x €1.000) | |||||
A2. Keizerslanden versnellingsgelden | Bruto | Bijdragen | tlv Reserve | tlv SIA | t/m 2028 |
Capaciteitsverruiming van Oldenielstraat | 17.778 | -8.889 | -8.889 | ||
Fiets- en voetgangerstunnel bij WC Keizerslanden onder N337 | 9.352 | -4.676 | -4.676 | ||
Reconstructie fietspad Laan van Borgele | 634 | -317 | -317 | ||
Totaal | 27.764 | -13.882 | -13.882 | 0 | 0 |
Gebiedsontwikkeling Keizerslanden
Keizerslanden is een grote en belangrijke woonwijk in de na-oorlogse wijken van Deventer. Op diverse deellocaties kunnen de komende jaren woningen gebouwd worden of geherstructureerd worden. Naast het investeren in woningbouw vraagt dit ook om investeringen in de kwaliteit van de leefomgeving, voorzieningen, herstructurering / transformatie van bestaande buurten. Hier is een gebiedsprogramma voor opgesteld.
Raamwerk openbare ruimte
Om het gebied Keizerslanden een goede impuls te geven is een raamwerk voor de gehele openbare ruimte nodig. In dit raamwerk komen alle onderdelen van die openbare ruimte bij elkaar; zoals boven- en ondergrondse infrastructuur, parkeeropgaven, groeninrichting (recreatie en ecologie), klimaat en biodiversiteit waterhuishouding, hittestress, duurzaamheid, gezondheid, sociale en recreatieve ontmoeting en beleving. De relatie tussen; bebouwd en onbebouwd, wonen, bedrijven, maatschappelijke functies en de hoofdwegenstructuur, dient hierin duidelijk gelegd te zijn. Dit raamwerk geeft richting aan de inrichting van de openbare ruimte voor de diverse geplande (woning)bouwprojecten in het gehele gebied en tevens geeft deze aan waar nog opgaven voor de nabije toekomst liggen.
(bedragen x €1.000) | |||||
A3. Onrendabele top groei Deventer uitleglocaties | Bruto | Bijdragen | tlv Reserve | tlv SIA | t/m 2028 |
Onrendabele top woningbouw Wechelerhoek | ntb | ||||
Zandweteringspark Wechelerhoek | |||||
Bereikbaarheidsmaatregelen Wechelerhoek | |||||
Onrendabele top woningbouw |
Wonen, werken en verjongen
Vanuit het traject wonen, werken en verjongen wordt het scenario 'Versterken arbeidsmarkt en verjongen' uitgewerkt. Niet alle woningontwikkelingen zijn rendabel. Om onze ambities waar te maken en ook voldoende woningen betaalbaar te hebben voor jongeren en sociale doelgroepen, zullen we bereid moeten zijn bij te dragen in onrendabele toppen van ontwikkelingen. Tevens zien we in de Centrumschil ook een toenemende behoefte aan maatschappelijke voorzieningen ontstaan, naast voldoende ruimte voor wonen en werken. De omvang van de benodigde investeringen wordt op een later moment bepaald. De raad heeft op twee gebieden een voorkeursrecht gevestigd. Het voorkeursrecht geeft de gemeente het recht om als eerste een stuk grond te kopen als de eigenaar van plan is om te verkopen. Dit zijn de gebieden Haveneiland en Wechelerhoek.
Wechelerhoek
Vorig jaar heeft er een brede verkenning plaatsgevonden naar de kansrijkheid van de ontwikkeling van Wechelerhoek. Uit de financiële verkenning is naar voren gekomen dat voor een ontwikkeling van de Wechelerhoek investeringen vanuit de gemeente nodig zijn om de onrendabele top van de woningbouwontwikkeling af te kunnen dekken. Voor een aanzienlijk deel is de onrendabele top het gevolg van de ambitie om 70% van de woningen in het betaalbare segment te realiseren.
(bedragen x €1.000) | |||||
A4. CS Herontwikkeling industriele gebieden - haveneiland | Bruto | Bijdragen | tlv Reserve | tlv SIA | t/m 2028 |
Onrendabele top woningbouw Haveneiland | ntb |
Herontwikkeling industriële gebieden - Haveneiland
Deventer biedt kansen voor een uniek vestigingsklimaat, met de ligging aan de IJssel en de nabijheid van de binnenstad als aantrekkelijke en inspirerende werkomgeving. Het Havenkwartier en het Rotokwartier vormen de schakel tussen de binnenstad en groot Bergweide, hier bieden we ruimte voor meer stedelijkheid en een brede mix van functies. De woningbouw in het Havenkwartier is onrendabel en wordt gesteund met middelen vanuit het Rijk (1e tranche woningbouwimpuls). Bij de herijking Groot Bergweide is voorgesteld het haveneiland te ontwikkelen in co-creatie met ondernemers. Toch zal de ontwikkeling van het Haveneiland een onrendabele top kennen. Ongeacht de uitkomst van verdere samenwerking, zijn om de ontwikkeling van het gebied Haveneiland te versnellen investeringen nodig.
Begin januari is, op verzoek van B&W, versneld naar de mogelijke uitwerking van het Haveneiland gekeken door het Gebiedsteam Centrumschil. Daaropvolgend is door het college het voorkeursrecht gevestigd op de diverse locaties binnen het Haveneiland. Op basis van de eerste uitgangspunten en aannames heeft een verkenning plaatsgevonden naar het financieel resultaat en de benodigde investering van deze gebiedsontwikkeling. Uit deze verkenning is naar voren gekomen dat voor een ontwikkeling van het Haveneiland extra middelen vanuit de gemeente nodig zijn om de onrendabele top van de woningbouwontwikkeling/openbare ruimte af te kunnen dekken.
Onrendabele top A3 Wechelerhoek en A4 Haveneiland
Op basis van de verkenning van voorlopig programma's en het grondgebruik zijn middelen benodigd voor beide projecten. Uiteraard gaat deze prognose in dit stadium uit van kengetallen en aannames ten aanzien van de potentiële verwervingen. Voor beide projecten samen is een eerste grove inschatting dat er €10 miljoen benodigd is voor de onrendabele toppen.
De plannen moeten nog nader vormgegeven worden, kosten en opbrengsten kunnen in een later stadium gedetailleerd uitgewerkt worden en ook toekomstige conjuncturele schommelingen zijn van invloed op het resultaat.
(bedragen x €1.000) | |||||
A5. CS Stad aan de IJssel: IJsselfront Noord | Bruto | Bijdragen | tlv Reserve | tlv SIA | t/m 2028 |
Stad aan de IJssel: IJsselfront Noord | 3.000 | 3.000 |
IJsselfront Noord
De komende jaren is de infrastructuur binnen het IJsselfront, onder te verdelen in Noord (Rembrandtkade en omgeving), Centrum (Welle-Kapjewelle) en Zuid (Zutphenseweg en omgeving), toe aan een opwaardering. Met enige regelmaat worden hier vragen over gesteld door bewoners, raadsleden, de fietsersbond en ander stakeholders in onze stad met betrekking tot de inrichting en het beheer/onderhoud van dit gebied.
Op 10 juli 2024 heeft de raad een motie aangenomen om IJsselfront Noord de hoogste prioriteit te geve en hiervoor €3 miljoen te gaan reserveren.