Actuele beleidscontext

Naar een nieuwe hoofdstructuur van de gemeentelijke organisatie.

Gemeente Deventer is de afgelopen jaren flink gegroeid naar ruim 1.200 medewerkers. De organisatie in Deventer komt meer onder (werk)druk te staan door de manier van werken (burgerparticipatie, integraliteit van het werk, digitalisering dienstverlening), de krapte op de arbeidsmarkt en grote maatschappelijke opgaven zoals woningbouw (11.000 woningen), integrale toegang sociaal domein en energie- en warmtetransitie.
Binnen het huidige aansturingsmodel is niet altijd duidelijk wie waar over gaat en hoe er wordt geprioriteerd. Daarom wordt samen met een externe partij, de directie en de organisatie onderzocht of en zo ja, hoe het aansturingsmodel aangepast moet worden. Met als doel een toekomstbestendige, fitte en passende organisatie te zijn die de komende jaren voldoende kan meebewegen om goed en tijdig in te spelen op de veranderende vragen uit de samenleving en de beste dienstverlening te blijven bieden en haar ambities en doelen te bereiken.
We lichten onze visie, waarden en hoofdstructuur door en waar nodig wordt die herzien. De opdracht bestaat uit twee onderdelen: inrichtingsprincipes en ontwerp en inrichting. Samen met Rijnconsult herijken we eerst onze organisatievisie (hoe willen we werken, hoe willen we zijn, hoe voeren we bedrijfsvoering). Daarnaast kijken we naar hoe onze organisatie eruit moet zien. Hoe willen we de sturing organiseren en welke randvoorwaarden horen daarbij? Het doel hierbij is zorgen dat er helderheid en duidelijkheid ontstaat bij allen over de rollen/taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zodat integraal werken logischer wordt in onze organisatie. Tot slot kijken we naar het ontwerp van de organisatie, teamindeling, functies, wat blijft, wat vervalt, nieuwe sturingslijnen, taken, rollen en verantwoordelijkheden. De verwachting is dat de nieuwe hoofdstructuur in 2025 geïmplementeerd wordt.

Digitaal en Datagedreven Werken

Sinds 2024 is er een volwaardige CIO (Chief Information Officer) functie in onze organisatie. De CIO stuurt op de gehele informatievoorziening van de gemeente (data, applicaties, informatiebeveiliging, architectuur en netwerken). De CIO heeft een strategisch adviserende functie richting directie. Ook is een strategisch informatiemanager geworven en is de capaciteit van de CISO (Corporate Information Security Officer) uitgebreid.
Een goede informatievoorziening is cruciaal om beter te kunnen sturen op beleidsbeslissingen en de uitvoering van de maatschappelijke opgaven en taken van de gemeente. Daarvoor brengen we data uit verschillende beleidsvelden bij elkaar. Dat betekent dat onze applicaties de komende jaren beter op elkaar moeten aansluiten en dat de kwaliteit van de data en het informatiebeheer goed op orde moeten zijn. Daarbij moet uiteraard de privacy van inwoners en de informatieveiligheid van de gemeente gewaarborgd blijven.
De concrete mijlpaal die wij in 2025 willen behalen is dat we het gegevensfundament (de basis voor Datagedreven Werken waarvoor in 2024 de aanbesteding loopt) kunnen implementeren. Daarbij willen we het gebruik van data structureel integreren in beleid en uitvoering en zetten we in op data-vaardigheden van de medewerkers. Tevens willen we een roadmap opstellen om te komen tot een samenhangend applicatielandschap om makkelijker data te kunnen uitwisselen.

Personeel en organisatie

P&O richt zich op het aantrekken, ontwikkelen en behouden van gekwalificeerd personeel, wat essentieel is voor de uitvoering van gemeentelijke taken. Dit omvat ook het vormgeven van beleid op het gebied van opleiding, diversiteit en welzijn van medewerkers. Het aantrekken van personeel is vanwege de algehele krapte op de arbeidsmarkt voortdurend een uitdaging. Via het kanaal “Werken voor Deventer”, concurrerende arbeidsvoorwaarden o.a. door een tijdelijke reiskostenregeling en bovenal een aantrekkelijke inhoudelijke werkomgeving in een gemeente met mooie ambities lukt dat. Op een aantal plekken in het financiële en fysieke domein gaat dat moeizaam. Naast het natuurlijk verloop de komende jaren door pensioen, is ook nog extra capaciteit nodig voor de opgaves wonen en energietransitie. Bij vertrek van de AOW gerechtigde medewerkers willen we hun kennis zo veel mogelijk behouden om op voort te kunnen bouwen. Daarom werken we sinds 2024 met een ‘meester-gezelfonds’. De tijdelijke overlap in dienstverbanden en de meer uitgebreide vertrek- en inwerkperiode wordt vanuit dit fonds gefinancierd. Het meester-gezelfonds is nieuw beleid. In de Voorjaarsnota 2023 is hiervoor eenmalig €400.000 voor 2024 en 2025 beschikbaar gesteld.
Daarnaast zorgen we voor een efficiënt en effectief proces om deskundigheid in te huren om pieken op te vangen of moeilijk vervulbare vacatures tijdelijk in te vullen. Er loopt hiervoor een aanbestedingstraject op basis van een brokermodel dat per 2025 geïmplementeerd wordt.
We investeren daarnaast in onze medewerkers. We bieden ze opleiding en training (er is 2 % beschikbaar van de loonsom) en interne groeimogelijkheden en werken met strategisch personeelsmanagement. De tijdelijke reiskostenregeling loopt tot en met 2026. Vanaf 2027 is hiervoor nog geen financiële dekking. Dit kan in de toekomst tot een knelpunt leiden. In 2025 actualiseren we onze HR visie.

De toename van personeel leidt ook tot toenemende overheadkosten. Voor de directe materiële kosten die gekoppeld zijn aan groei of krimp van personeel hanteren wij een toe- of afname van overheadkosten van €5.000 per fte. Dit bedrag is benodigd voor ICT kosten laptops, mobiele telefoons en licenties, facilitaire kosten, reiskosten, thuiswerkvergoeding, spaarverlof en arbeidsvoorwaarden. Stijging of daling van indirecte personele kosten (management, ondersteuning en bedrijfsvoering) wordt niet automatische gekoppeld aan personele groei of krimp. Daarvoor worden waar nodig aparte voorstellen bij Voorjaarsnota of kwartaalrapportages voorgelegd.