€ 464.240
0,0%
€ 465.540
0,0%
Het programma Energietransitie omvat de overgang naar een duurzame, rechtvaardige, robuuste en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. De belangrijkste onderdelen in deze transitie zijn het verlagen van het fossiele energieverbruik en het vergroten van de lokale duurzame opwek van energie. Hiermee wordt de CO2-uitstoot door de energievoorziening gereduceerd en wordt bijgedragen aan het beperken van de klimaatverandering. Randvoorwaardelijk voor de energietransitie is een toekomstbestendige energie-infrastructuur. Daarbij gaat het o.a. om voldoende netcapaciteit, een goede netinpassing, slim koppelen van vraag en aanbod van energie en energieopslag.
De opgave van een toekomstbestendige energievoorzieningen is breder dan alleen een klimaatthema. Het gaat ook om de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van de energievoorziening voor bewoners, bedrijven en mobiliteit. Daarmee is energietransitie ook een maatschappelijke en economische factor van belang. Dit geldt voor bestaande woon- en werkgebieden en nadrukkelijk ook bij nieuwe ontwikkelingen zoals nieuwbouw en de transitie in het landelijk gebied. Dat maakt dat het programma energietransitie is verweven met de andere gemeentelijke programma’s. De doelstellingen kunnen alleen worden gerealiseerd samen met bewoners, bedrijven en onze gebiedspartners. Betrokkenheid en participatie van bewoners en andere belanghebbenden in de energietransitie is daarmee essentieel. De doelstellingen en activiteiten in het programma worden in grote mate bepaald door de verplichtingen uit het Klimaatakkoord, Klimaatwet en de RES West-Overijssel. Deze worden in de Deventer context en in samenhang met andere opgaven opgepakt. Dit is uitgewerkt in de Deventer Energievisie.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Regionale Energiestrategie (grootschalige opwek en bovenlokale warmte)
Als uitvloeisel van het Klimaatakkoord zijn in 30 regio’s in Nederland Regionale Energiestrategieën (RES) opgesteld. De RES gaat voornamelijk in op grootschalige opwek van elektriciteit met grote zonnedaken, zonneparken en windenergie en (voor zover van toepassing) op de verdeling van bovenlokale warmtebronnen. De RES-en zijn onderdeel van een totaalpakket aan maatregelen dat nodig is om de klimaatdoelen te realiseren. Deventer valt binnen de RES West Overijssel. Het Deventer RES-bod (door raad vastgesteld juli 2021) bedraagt 212 GWh aan grootschalige opwek. Dit dient uiterlijk in 2030 gerealiseerd te zijn en in 2025 moeten de benodigde vergunningen zijn verstrekt. Er zijn in Deventer geen bovenlokale warmtebronnen. De RES wordt iedere 2 jaar geactualiseerd waarbij nieuwe inzichten en (technologische) ontwikkelingen kunnen worden meegenomen. In de geactualiseerde versie moet het Deventer-bod nader worden geconcretiseerd (verdeling zon-wind en concrete zoeklocaties). De actualisatie vindt plaats in 2024.
Transitievisie Warmte (aardgasvrij wonen en energiebesparing)
Een andere opdracht uit het Klimaatakkoord is dat iedere gemeente een Transitievisie Warmte (TVW) opstelt. In de TVW wordt per wijk/dorp weergegeven wat het beste en meest passende alternatief voor aardgas is (energetisch, technisch en economisch) en of de overgang in het betreffende gebied voor of na 2030 is voorzien. De TVW voor Deventer is vastgesteld in februari 2021 en geactualiseerd in juni 2023. De concrete uitwerking van de TVW per buurt vindt plaats in Wijk Uitvoeringsplannen (WUP’s). De WUP's voor Zandweerd, Bathmen en De Hoven zijn inmiddels vastgesteld en in uitvoering. De realisatie van het Slim Warmtenet Zandweerd is onderdeel van het WUP Zandweerd. Bij het opstellen van de WUP’s wordt een wijkaanpak gehanteerd. Daarbij worden de bewoners en de andere partners in de betreffende buurt nadrukkelijk betrokken en worden koppelkansen (verduurzaming woningbezit corporaties, sociaal, klimaatadoptie, ruimtelijke kwaliteit, MJOP, etc.) zoveel mogelijk benut. Jaarlijks willen wij één á twee nieuwe WUP-trajecten opstarten. Het realiseren van het Slim Warmtenet Zandweerd, nieuwe collectieve warmte projecten (waaronder opschaling van de productie van groen gas) en het verduurzamen van de bestaande aardgas gestookte warmtenetten is onderdeel van de warmtetransitie.
Faciliteren bewoners, betaalbaarheid en energiearmoede
In de energietransitie wordt veel gevraagd van bewoners, bedrijven en organisaties. De gemeente heeft hierbij een belangrijke faciliterende rol. Naast beschikbare regelingen vanuit o.a. het rijk en de provincie ontwikkelen wij aanvullend instrumentarium en specifieke regelingen om bewoners te helpen stappen te maken om fossielvrij en betaalbaar te wonen. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de aanpak van energiearmoede door het structureel verduurzamen van energie-onzuinige woningen. Dit wordt in afstemming met Werk en Inkomen opgepakt. Met bijvoorbeeld Deventer Helpt Isoleren, het Deventer Isolatieprogramma, Energieloket en bespaarhulp Charlie worden instrumenten en een werkwijze (door)ontwikkelt die we breed in de wijkaanpakken kunnen inzetten.
Toekomstbestendige netinfrastructuur
In Deventer is netcongestie voor zowel de afname als teruglevering van elektriciteit gemeld door Enexis voor grootverbruikersaansluitingen. Om de (terug)levering van elektriciteit goed te kunnen faciliteren moet de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk (van hoogspanningsnet tot en met de wijken) structureel worden uitgebreid. De netbeheerders Tennet, Enexis en Liander zijn hiervoor verantwoordelijk. In overleg met de netbeheerders wordt daarbij zoveel mogelijk aangesloten bij de ruimtelijke ontwikkeling in Deventer. Gemeente faciliteert de netbeheerders optimaal zodat de verzwaring van het netwerkwerk niet langer duurt dan noodzakelijk. In een toekomstbestendige energievoorzieningen is naast voldoende netcapaciteit “slimme” netinfrastructuur essentieel. Daarmee kan worden gestuurd op vraag en aanbod, opslag en toepassing van alternatieve energiebronnen en -dragers. Dit vraagt om samenwerking tussen grote energiegebruikers en -opwekkers waarbij (elektrische) mobiliteit hierin een belangrijke rol speelt. Samen met onder andere het Deventer Economisch Perspectief (DEP) werken we aan energie HUB’s op bedrijventerreinen.
Leidende principes bij de realisatie
- De energietransitie is een gedeelde verantwoordelijkheid van overheid, bedrijven, organisaties en inwoners.
- Essentieel: samenwerking met alle partners binnen en buiten de gemeente.
- Open staan voor en zoveel mogelijk meebewegen met initiatieven van inwoners, organisaties en bedrijven.
- Uitvoerende en financiële verantwoordelijkheid durven nemen als de markt daar niet toe in staat blijkt.
- Proactief volgen van nieuwe (technische, financiële en juridische) ontwikkelingen.
- Proactief lobbyactiviteiten ondernemen om wetgeving in goede haven te brengen.
- Accepteren van onzekerheden en durven experimenteren om de juiste route te ontdekken.
Doelstelling - B: Bijdragen aan verminderen van de effecten van netcongestie
De energietransitie leidt tot vergroting van het stroomgebruik voor verwarming van gebouwen, mobiliteit, industriële processen en het gebruik van electriciteit in huishoudens, bijvoorbeeld voor verwarming en elektrisch rijden. Er wordt verwacht dat het stroomgebruik tot 2050 zal verviervoudigen. De capaciteit van ons elektriciteitsnet is niet berekend op deze groei, wat ‘drukke’ tijden leidt tot files op het stroomnet, netcongestie. Het gevolg daarvan is dat niet op elk moment en op elke plaats de gevraagde hoeveelheid stroom kan worden geleverd. Medio 2023 manifesteerden zich ook Deventer de eerste problemen: in sommige wijken knipperden soms de lichten, vielen warmtepompen uit en werden zonnepanelen afgeschakeld. Ook kregen bedrijven geen nieuwe of grotere stroomaansluitingen.De gemeente stelt alles in het werk om de netcongestieproblemen, uiteraard in nauwe samenwerking met de netbeheerders, zo snel mogelijk te verhelpen. De aanpak bestaat uit drie sporen: verzwaren van het electriciteitsnet, slimmer gebruiken van de beschikbare netcapaciteit en het bepalen van prioriteiten op basis inzicht in data.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Doelstelling - B: Informeren en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties
Informeren van en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties bij het vormgeven en invullen van de energietransitie in Deventer. Dit draagt bij aan een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid en goede democratische besluitvorming ten aanzien van de energietransitie.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - B: Bewoners helpen hun woning te verduurzamen
Bewoners helpen hun woning te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. De betaalbaarheid van de energierekening/woonlasten is belangrijk aandachtpunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betaalbare energievoorziening.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - B: Energieverbruik en - voorziening bedrijventerreinen
Bedrijven helpen om hun gebouwen en bedrijfsvoering te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. Samenwerken tussen bedrijven voor realisatie en uitwisseling van energie is belangrijk aandachtspunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betrouwbare energievoorziening voor bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - B: Langetermijnstrategie grootschalige opwek duurzame energie
Een langetermijnstrategie voor de grootschalige opwek van duurzame elektriciteit en alternatieve bronnen voor aardgas. Dit draagt bij aan lokale productie en gebruik van duurzame energie en daarmee aan de CO2-reductie doelstellingen.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - B: Meten en monitoren
Jaarlijks meten en monitoren resultaten van het Energieplan, klimaatambities en (per kwartaal) de spaarde CO2-uitstoot ten opzichte van 1990.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
34 | Volksgezondheid en milieu | Hernieuwbare elektriciteit | % | RWS | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 19,70 | 19,70 | 12,70 | 10,70 |
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 10.081 | 6.616 | 5.371 | 4.508 | 4.304 |
Baten | 8.218 | 3.511 | 3.648 | 2.781 | 2.636 |
Saldo exclusief reserves | -1.862 | -3.105 | -1.723 | -1.726 | -1.668 |
Storting in reserves | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 801 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 801 | -50 | 0 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -1.062 | -3.155 | -1.723 | -1.726 | -1.668 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €2.093.000 in 2025 ten opzichte van 2024 is als volgt te verklaren:
- VJN 2024 Energietransitie t/m 2023 €682.000 stijging;
- VJN 2024 Netcongestie €1.360.000 stijging;
- Budget 2024 Burgerberaad €100.000 daling;
- Geen rentelast meer op geldleningen conform rentenotitie €10.000 daling;
- Daarnaast is de loon- en prijsindex in 2024 gestegen met €160.000.
(bedragen x €1.000)
Energietransitie | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Milieubeheer | -1.862 | -3.105 | -1.723 | -1.726 | -1.668 |
Saldo exclusief reserves | -1.862 | -3.105 | -1.723 | -1.726 | -1.668 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Deventer Energievisie | 3,2 Mb | |
Energievisie uitvoeringsprogramma | 1.2 MB |