€ 464.239
0,0%
€ 465.540
0,0%
Verbindend kader
In Deventer investeren we in een omgeving waarin inwoners elkaar kunnen ondersteunen en werken samen met maatschappelijke partners om duurzame hulp te bieden. Onze gedeelde ambitie is: op weg naar een toekomstbestendige sociale basis in Deventer. Het is belangrijk voor Deventer om een lokale aanpak te hanteren die is afgestemd op de specifieke behoeften en kenmerken van de gemeente en haar inwoners. Het bieden van maatwerkoplossingen en het betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van beleid kan zorgen voor effectievere en meer inclusieve dienstverlening. Dit vereist een zorgvuldige aanpak waarin we laten zien dat we als gemeente klaarstaan voor onze inwoners en begrip hebben voor hun soms complexe levensomstandigheden. Het sociaal domein bestrijkt ongeveer de helft van het budget dat omgaat in de begroting van de gemeente Deventer. Dat budget zetten we in vanuit een gedeelde ambitie, visie en aanpak wat helpt om nog betere successen voor onze inwoners, professionals en de gemeente te realiseren in het sociale domein. We richten ons beleid om inwoners een gevoel van bestaanszekerheid te geven, gelijke kansen te bevorderen en gezond samenleven te vergemakkelijken.
- We investeren in bestaanszekerheid voor inwoners die het moeilijk hebben, zodat hun inkomen, werk of woonsituatie stabiel en voorspelbaar wordt. Met begrijpelijke regels en voorschriften. Bestaansonzekerheid kan schadelijk zijn en belemmert mensen om volledig deel te nemen aan de samenleving en een gezond leven te leiden. We zorgen voor voldoende inkomen, een geschikte woning en een veilige leefomgeving. Vanuit deze basis is meedoen mogelijk. Met een mensgerichte benadering voorkomen we zo onnodig leed en oplopende kosten.
- We investeren niet overal gelijk, maar daar waar het het meest nodig is om kansen te bieden aan inwoners in kwetsbare situaties. We streven ernaar dat de nieuwe generatie met minder achterstanden opgroeit. We investeren in de jeugd en bieden maatwerk aan inwoners die onze steun of zorg nodig hebben. We zoeken actief naar inwoners die geen hulp vragen, maar deze wel nodig hebben. We geven de jeugd de kans om hun talenten te ontwikkelen via kansrijke start. We hebben extra aandacht voor de positie van jongeren en jongvolwassenen. Inwoners voor wie kansen niet vanzelfsprekend zijn, bieden we gerichte ondersteuning.
- We investeren in het creëren van verbindingen in de buurt voor een gezond samenleven. Een vitale samenleving waarin inwoners elkaar ontmoeten en actief zijn, gezond eten, zich gezond voelen en samen bijdragen aan het versterken van onze gemeenschap. We moedigen aan om vitaliteit te bevorderen, omdat een gezonde omgeving effectiever is gebleken dan individuele inspanningen gericht op een gezondere levensstijl. We werken over alle terreinen heen vanuit positieve gezondheid. Vanuit het Preventieplan investeren we in een gezonde omgeving en stimuleren gezond leven.
Het verbindend kader voor het sociaal domein in de gemeente Deventer is opgebouwd rond deze drie pijlers.In het onderdeel beleidscontext wordt toegelicht hoe hier vanuit het programma Meedoen invulling aan wordt gegeven.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
De centrale doelstelling van het programma Meedoen is dat iedereen in Deventer meetelt en naar vermogen mee kan doen. We werken vanuit een breed palet van beleidsdomeinen aan projecten en programma’s die bijdragen aan het welzijn van inwoners en de sociale samenhang in wijken en buurten versterken. Het is van toenemend belang de sociale samenhang in de gemeente te versterken, juist op het punt van welzijn en omzien naar elkaar. We richten ons daarbij, samen met onze partners, op het activeren van onze inwoners met adequate activiteiten en voorzieningen die voldoen aan de vraag vanuit de samenleving. Het doel is dat de inwoners meer regie krijgen over hun eigen leven en beter kunnen participeren in de samenleving. Zo kunnen we het hoofd bieden aan problemen als eenzaamheid, sociaal economische achterstanden en een toenemende zorgbehoefte. In 2024 is een uitvoeringsprogramma Meedoen tot stand gekomen waarbij de inspanningen op de verschillende beleidsdomeinen zijn gebundeld rondom 3 thema's die in 2025 en 2026 prioriteit zullen krijgen: Sociale basis versterken, inzet op positieve gezondheid, participatie en zelfredzaamheid bevorderen.
Sociale basis versterken
Deventer wil veranderingen realiseren op wijkniveau of buurtniveau, waarbij de specifieke behoeften van de inwoners centraal staan. Dit vanuit de gedachte dat de inwoners in een dorp als Schalkhaar andere wensen en behoeften hebben dan de bewoners van een typisch stadse wijk. Maatwerk per dorp, wijk of buurt is dus essentieel. We maken een omslag "van werken vanuit vaste structuren en vormen naar werken vanuit behoeften en acties van inwoners uit de buurt." Deze beweging richting maatwerk per wijk krijgt concreet gestalte langs vijf sporen die elkaar aanvullen.
- Basis op orde. Toewerken naar een passend basis voorzieningenniveau per dorp, wijk of buurt, met voldoende plekken voor ontmoeting, activering en ontwikkeling voor alle inwoners. In 2024 is een zogenaamde "baseline maatschappelijke voorziening" ontwikkeld. Met behulp van dit instrument wordt inzichtelijk hoeveel, waar en welke maatschappelijke voorzieningen inmiddels gerealiseerd zijn in Deventer en waar nog behoefte aan is, bijvoorbeeld ook in het kader van bevolkingsgroei, toename aantal woningen. In 2025 zullen we dit instrument- in samenwerking met de ruimtelijke programma's- gaan inzetten bij gebiedsontwikkeling.
- Goede voorzieningen in de buurt. Dit beleidskader richt zich op een betere aansluiting van de bestaande buurtvoorzieningen bij specifieke vraagstukken en behoeften in de wijk. Buurtvoorzieningen gaan, gestuurd door de behoeften van inwoners, aan de slag om hun maatschappelijke bijdrage te versterken, daarbij ondersteund door professionals. Uitgangspunt daarbij is dat alle buurtvoorzieningen (groot of klein) de basis op orde hebben.
- Toekomstbestendige wijken. Gericht op een optimaal samenspel tussen professionals, vrijwilligers en inwoners. Met het project Toekomstbestendige wijken blijven we per wijk bouwen aan versterking van de sociale basisinfrastructuur. Dit doen we door een optimale verbinding tot stand te brengen tussen professionals, vrijwilligers en inwoners. In 2024 is het project gestart in 4 wijken. In 2025 zullen daar (minimaal) 2 wijken aan worden toegevoegd.
- Mobiliteit voor inwoners met beperkingen. Juist voor inwoners met beperkingen is het van groot belang dat ze zich door de gemeente kunnen bewegen om mensen te ontmoeten, voorzieningen te bereiken en mee te doen in de samenleving. De gemeente ondersteunt inwoners die door beperkingen minder mobiel zijn op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door aangepast vervoer aan te bieden, of door aangepaste hulpmiddelen in bruikleen te geven als scootmobiels en driewielfietsen. In 2025 brengen we gebiedsgericht de vervoersbehoeften van inwoners in beeld zodat we het aanbod daarop kunnen afstemmen (bijvoorbeeld door het toevoegen van mobiliteitshubs in gebieden waar dat van meerwaarde is).
Inzet op positieve gezondheid
Deventer wil de gezondheid van haar inwoners bevorderen en de gezondheidsverschillen verkleinen. Daarbij werken we vanuit de Deventer aanpak van ‘Ziekte en Zorg’ naar ‘Gezondheid en Gedrag’. Zo worden inwoners gestimuleerd om de regie te pakken op de eigen gezondheid. Waar mensen daartoe niet in staat zijn bieden we ondersteuning. Deze aanpak van de gemeente Deventer sluit aan op nieuwe ontwikkelingen in het overheidsbeleid, zoals het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA). In 2025 werken we het regioplan IZA Midden-IJssel verder uit naar een concrete werkagenda waarbinnen de werkpakketten die opgenomen zijn in het Regioplan verder worden opgepakt en uitgevoerd. De komende vier jaar leggen we vanuit onze aanpak ‘Gezondheid en Gedrag’ de focus op wijkgericht werken samen met bewoners en maatschappelijke partners. De volgende sporen krijgen hierbij prioriteit:
- Ouderen en gezondheid. Hoe actiever en gezonder ouderen leven en hoe groter hun sociale netwerk, hoe langer ze de regie over hun eigen leven kunnen houden. We proberen actief om vereenzaming tegen te gaan en de gemeente ‘dementievriendelijker ’te maken. We geven veel aandacht aan valpreventie.
- Gezonde leefstijl. Ongeveer een vijfde van alle ziektegevallen komt voort uit ongezond gedrag, overgewicht of een ongezonde omgeving. We stimuleren inwoners om zoveel mogelijk gezonde keuzes te maken, zoals stoppen met roken en meer bewegen.
- Sport. We voeren het beleidskader ‘Samen sporten maakt sterk 2021-2030’ uit waarbij we het georganiseerd sporten bij verenigingen versterken. Vanaf september 2023 zetten we vraaggericht sportparkmanagers en clubkadercoaches in bij sportverenigingen naast de verenigingsondersteuning die we al bieden. We werken toe naar de nieuwbouw van sporthallen Marke Zuid en Bathmen en de renovatie van sportcomplex De Scheg. In 2025 gaan we de toplaag van vier kunstgrasvelden vervangen die in 2023 zijn uitgesteld. Daarnaast voeren we sportstimuleringsprojecten uit volgens het GALA waar het lokaal sportakkoord en de regeling van combinatiefuncties onder vallen.
- Verbetering van de mentale gezondheid. Veel inwoners kampen met zorgen, stress en depressieve gevoelens. Verschillende projecten richten zich op het verhogen van hun mentale weerbaarheid.
- Gezonde leefomgeving. Vanuit ons gezondheidsbeleid wordt de nieuwe omgevingswet aangegrepen om meer vorm en inhoud te geven aan de gezonde leefomgeving. In afstemming met de programma’s milieu en duurzaamheid, ruimtelijke ordening, leefomgeving en veiligheid werken we aan een Omgevingsprogramma gezonde leefomgeving.
Concrete initiatieven die in het kader van gezondheid in 2025 zullen worden gestart, danwel voorgezet, zijn: De aanpak Kind naar Gezonder Gewicht, Gezonde Schoolaanpak, Deventer Onbezorgd Mobiel (valpreventie), Rookvrij Deventer.
Participatie en zelfredzaamheid bevorderen
In dit thema komen diverse actielijnen van de gemeente Deventer samen, waaronder het nieuwe beleidskader Diversiteit en Inclusie, het actieplan gericht op mensen met psychische kwetsbaarheid (Beschermd wonen & Maatschappelijke opvang), het programma vluchtelingen en het Wmo beleidsplan 2025-2028 dat in 2025 zal worden afgerond.
- Voor de sociale samenhang in Deventer is het cruciaal dat alle inwoners zich thuis voelen in de gemeente, kunnen participeren in de samenleving en daaraan naar vermogen een bijdrage kunnen leveren.We kunnen niet accepteren dat individuen of groepen inwoners worden uitgesloten op basis van afkomst, gender, handicap, religie, seksuele geaardheid of psychische kwetsbaarheid en daardoor niet de bijdrage kunnen leveren die ze willen.We onderzoeken de mogelijkheden om actieve participatie en zelfredzaamheid van inwoners te stimuleren op een zodanige wijze dat de druk op professionele zorgverleners wordt beperkt. In het kader van de Wmo werken we aan vernieuwende sociale projecten, waarbij soms ook nieuwe technologie wordt ingezet.
- In het kader van inclusie en diversiteit willen we initiatieven zoals de Pride week continueren. Ook wordt in 2025 uitvoering gegeven aan het inclusiepact. In dat kader worden organisaties benaderd over hoe het thema diversiteit binnen de eigen organisatie onder de aandacht te brengen en daarin de samenwerking te zoeken met partnerorganisaties. Vanuit het inclusiepact zal het activiteitenaanbod richting bedrijven, scholen en sportverenigingen uitgebreid worden. De uiting van inclusie in de vorm van een kunstwerk wordt in 2025 gerealiseerd.
- Waar het gaat om het thema vluchtelingen blijft ook in 2025 de behoefte aan opvanglocaties groot. We zullen zowel lokaal als gezamenlijk met de andere gemeenten binnen de Veiligheidsregio IJsselland uitvoering geven aan de landelijk opgave(n) rondom vluchtelingen. Hierbij gaat het om (nood)opvang, inclusief toegang tot onderwijs, zorg, werk en inkomen voor Oekraïense vluchtelingen, huisvesting (wettelijke taakstelling) voor statushouders en noodopvang voor asielzoekers. Daarnaast zullen we opvang van AMV’ers met status voortzetten en zoeken we met het COA een locatie voor de opvang van AMV’ers zonder status. Als gemeente vinden we het belangrijk om op humane wijze vluchtelingen op te vangen en te huisvesten in Deventer. De wijze waarop we besluiten nemen over kwesties met een grote maatschappelijke impact, zoals bovengenoemde opvanglocaties, is vaak ad-hoc. We willen dit graag veranderen door krachten te gaan bundelen en veel meer gericht en in samenhang te werk te gaan. Een integrale Visie op Vluchtelingen Opvang & Huisvesting met een beschrijving van het beleidskader, in samenhang met betrokken beleidsdomeinen en organisatie van de uitvoering zal meer richting geven bij het nemen van belangrijke beslissingen. Dit beleidskader staat los van de feitelijke opvang die we reeds bieden. Het gaat niet direct het opvangprobleem oplossen, maar kan helpen bij toekomstige vraagstukken.
Beschermd Wonen/Maatschappelijke opvang, regionaal
Binnen het regionaal samenwerkingsverband beschermd wonen en maatschappelijke opvang werken de gemeenten Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen samen onder aanvoering van de centrumgemeente Deventer. De inzet daarbij is gericht op die inwoners die niet (meer) op eigen kracht voldoende zelfredzaam zijn als gevolg van dakloosheid en/of psychische of psychosociale problematiek (al dan niet in combinatie met licht-verstandelijke beperkingen). De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) vormt hierbij het wettelijke kader. Met het geheel van deze activiteiten dragen wij bij aan het maatschappelijk herstel van de betreffende inwoners, maar ook aan de veiligheid en stabiliteit van de betreffende inwoners, de naaste sociale omgeving en de samenleving als geheel. Vanaf 2024 voeren wij via 5 actielijnen de geactualiseerde regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2024-2026 regio Midden-IJssel ‘Kracht in kwetsbaarheid’ uit. Zo wordt in 2025 verder ingezet op het voorkómen en tegengaan van dakloosheid (met specifieke aandacht voor jongvolwassenen). Daarnaast zal er aandacht zijn voor de beweging van beschermd wonen naar een beschermd thuis, wat mede moet bijdragen aan het terugdringen van de wachtlijst beschermd wonen. Hiermee wordt bijgedragen aan de continuïteit, kwaliteit én vernieuwing van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Met een voortvarende uitvoering van de regionale acties vanuit de dit voorjaar vastgestelde regiovisie 2024 t/m 2026 en het lokaal actieplan achten wij het terugdringen van de gemiddelde wachtduur voor beschermd wonen in de periode t/m eind 2026 ambitieus, maar nog steeds haalbaar. Gezien de in 2024 tot dusver oplopende wachtduur kent het bereiken van het doel binnen de betreffende periode wel enige onzekerheid
Inburgering
Wij hebben een grote opgave om een toenemend aantal nieuwkomers met een verblijfsstatus een goede start te geven in onze gemeente. Tegelijkertijd zijn er ook kansen, gezien de grote vraag naar werknemers bij Deventer bedrijven en organisaties. Statushouders vormen een nieuw arbeidspotentieel waarbij werk hun inburgering kan versnellen. Daarom is onze inzet niet alleen gericht op goed inburgeren en de Nederlandse taal leren. We gaan ook aan de slag om hen een goede kans op onze arbeidsmarkt te bieden. We koppelen nieuwkomers zo vroeg mogelijk aan opleiding en werk, in samenwerking met ons netwerk van organisaties en werkgevers.
Sinds 1 januari 2022 voeren wij regie over de inburgering van nieuwe statushouders. In 2024 hebben wij de eerste twee jaar geëvalueerd en vertaald naar een aanpak voor 2025 en 2026 conform het beleidskader Inburgering.
De inspanningen zijn erop gericht dat inburgeringsplichtigen:
- zich thuis voelen in Deventer, de inburgeraar wordt welkom geheten en weet zich gezien;
- zo snel mogelijk starten met een activiteit gericht op deelname aan de samenleving;
- zo snel mogelijk de Nederlandse taal leren op het voor hen hoogst haalbare niveau en volwaardig aan de Nederlandse samenleving gaan deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.
Deventer wil een gemeente zijn waar iedereen zich thuis voelt, mee kan doen en zichzelf kan zijn. Een hoge ambitie op inburgering draagt hieraan bij. Omdat de inburgeraar zich sneller thuis voelt en mee kan doen, maar ook omdat we inzetten op ontmoeting met andere Deventenaren en elkaar kennen en begrip hebben voor elkaar.
Door te investeren in inburgering, vooral in een vroege start, zetten we in op een goede toekomst voor nieuwkomers in Deventer. De gemeente investeert in een snelle start, welkom en ontvangst, ontmoeting en elkaar leren kennen, en maatwerk passend bij de talenten van de inburgeraar. En daarnaast in betere aansluiting op de leerroutes van de wet inburgering. Dit alles leidt tot snellere en duurzame (financiële) zelfredzaamheid van inburgeraars waardoor minder mensen langere tijd uitkeringsafhankelijk blijven. Wij verwachten dat dit tot een kostenbesparing leidt op de lange termijn. Bovendien kan de gemeente met betere inburgering het potentieel en talent dat naar onze stad komt nog meer ten goede laten komen van de Deventer gemeenschap.
Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor het realiseren van de taakstelling huisvesting. De verwachting is dat de taakstelling voor de huisvesting en de instroom van deze inburgeraars voor 2024 hoger is dan het voorgaande jaar. Dat vraagt ook in 2025 extra inspanning van gemeente en woningcorporaties.
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | % | Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), GGD'en, CBS en RIVM | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 47 | 47,90 | 47,90 | 47,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
32 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo | Aantal per 10.000 inwoners | CBS - Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein Wmo | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 810 | 810 | 810 | 820 |
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 113.865 | 93.572 | 93.281 | 88.669 | 88.567 |
Baten | 20.938 | 6.298 | 7.438 | 4.652 | 4.629 |
Saldo exclusief reserves | -92.926 | -87.274 | -85.844 | -84.017 | -83.937 |
Storting in reserves | 3.282 | 2.043 | 1.900 | 1.900 | 1.900 |
Putting uit reserves | 10.845 | 2.712 | 2.590 | 2.277 | 2.247 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 7.563 | 669 | 690 | 377 | 347 |
Saldo inclusief reserves | -85.364 | -86.605 | -85.153 | -83.640 | -83.591 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €1.241.000 in 2025 ten opzichte van 2024 is als volgt te verklaren:
Sportbeleid en activering
Voor de voorbereiding van de verduurzaming van de Scheg was in 2024 een incidenteel budget van €100.000 beschikbaar. Bij de uitwerking van de visie op de Scheg wordt een voorstel gedaan voor de extra benodigde middelen voor de renovatie van de Scheg.
Sportaccommodaties
Met de motie BREEAM excellent en ENG zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de bouw van de sporthal Marke Zuid. In 2024 is het investeringsbedrag van netto €777.000 gestort in de kapitaallastenreserve voor de dekking van de kapitaallasten.
Samenkracht en burgerparticipatie
In 2024 zijn een aantal incidentele budgetten opgenomen voor preventie zoals het koplopertraject en het preventiefonds. In totaal een bedrag van €1.072.000 dat vanaf 2025 vervalt. Binnen transformatie en innovatie vervallen met ingang van 2025 het innovatiebudget sociaal domein en het budget voor buurtmakers (in totaal €378.000). In de Voorjaarsnota 2024 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor Inburgering op basis van de evaluatie die heeft plaatsgevonden. Voor het voorkeursscenario is voor 2025 en 2026 incidenteel €1.632.000 beschikbaar gesteld.
Maatwerkdienstverlening 18+
Het budget van WMO diensten (hulp bij het huishouden, daginvulling en persoonlijke ondersteuning) stijgt met circa €1.222.000 als gevolg van de prijs- en looncompensatie. Bij de Voorjaarsnota 2024 is besloten om structureel €600.000 vrij te laten vallen naar de algemene middelen. Daarnaast is in 2025 incidenteel €800.000 vrijgevallen. In totaal een verlaging van het budget van €1,4 miljoen ten gunste van de algemene middelen.
Geëscaleerde zorg 18+
Op basis van de Meicirculaire 2024 wordt het budget voor Beschermd Wonen / Maatschappelijke opvang (BW/MO) geïndexeerd met 5,47%. Het budget wordt hiermee €1.512.000 hoger.
Volksgezondheid
De inwonersbijdrage aan de GGD stijgt met 6,5%. Dit is het gevolg van de verwachte loon- en prijsontwikkeling in 2025. In totaal is de bijdrage in 2025 aan de GGD €297.000 hoger dan in 2024.
Overige
De overige stijging wordt voornamelijk verklaard door reguliere prijs- en looncompensatie op de verschillende budgetten. De loonindex bedraagt €485.000 en de prijsindex €1.023.000.
(bedragen x €1.000)
Meedoen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Begeleiding (WMO) | -7.055 | -7.620 | -7.287 | -7.419 | -7.519 |
Beschermd wonen (WMO) | -1.489 | -12.831 | -12.871 | -12.862 | -12.862 |
Coördinatie en beleid WMO | 0 | -3.764 | -3.764 | -3.764 | -3.764 |
Dagbesteding (WMO) | -2.834 | -2.802 | -2.769 | -2.819 | -2.859 |
Geëscaleerde zorg 18+ | -17.841 | -390 | 31 | 31 | 31 |
Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | -9.742 | -8.053 | -8.240 | -8.370 |
Hulp bij het huishouden (WMO) | -251 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | -9.175 | -9.166 | -9.175 | -9.175 |
Maatschappelijke-en vrouwenopvang (WMO) | -7.283 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | -13.907 | 63 | 63 | 63 | 63 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -5.237 | -5.375 | -5.331 | -5.327 | -5.329 |
Ov. Maatwerkarrangementen (WMO) | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | -53 | -53 | -53 | -53 |
PGB WMO | 0 | -3.497 | -3.472 | -3.502 | -3.532 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -15.805 | -14.480 | -14.340 | -12.284 | -12.282 |
Sportaccommodaties | -3.279 | -2.759 | -4.015 | -3.975 | -3.938 |
Sportbeleid en activering | -5.589 | -5.681 | -5.678 | -5.562 | -5.559 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -7.203 | 171 | 147 | 147 | 147 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | 0 | -4.047 | -4.066 | -4.033 | -3.672 |
Treasury | 552 | 526 | 502 | 478 | 457 |
Volksgezondheid | -5.654 | -5.819 | -5.723 | -5.723 | -5.724 |
Saldo exclusief reserves | -92.926 | -87.274 | -85.844 | -84.017 | -83.937 |
(bedragen x €1.000)
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 11.096 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 1.944 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -9.152 | 0 | 0 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Uitvoeringsplan Meedoen 2024 (met daarin alle actuele beleidsdocumenten) | Link nog toevoegen | |
Sportbeleid 2021-2030 | 0,6 Mb | |
Uitvoeringsplan sport 2024 | ||
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2022-2026 | 0,5 Mb | |
Beleidskader gezondheidsbeleid 2023-2026 | ||
Regiovisie Beschermd wonen/maatschappelijke opvang 2024/2026 | Link nog toevoegen | |
Lokaal Actieplan Beschermd Wonen Maatschappelijke opvang | Link nog toevoegen |
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Missie GGD IJsselland: 'Voor een gezonde samenleving'. Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij. We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving. GGD IJsselland werkt voor ruim 545 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,30 volgens de begroting 2025 voldoende. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | ||
Beleidsvoornemens: | In de Bestuursagenda publieke gezondheid 2023-2027 staat beschreven waar de GGD IJsselland in nauwe samenwerking met de gemeenten en andere partners vanuit o.a. zorg, welzijn, onderwijs, op inzet. Het gezamenlijke doel is te werken aan een gezonde basis en veerkrachtige samenleving. Vijf thema’s staan centraal. Deze sluiten aan bij de thema’s in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorg Akkoord (IZA); landelijke akkoorden die begin 2023 getekend zijn door VWS, VNG, Zorgverzekeraars, zorgpartijen en GGD’en. De vijf thema’s: gezonde sociale basis, gezond en kansrijk opgroeien, mentale gezondheid, gezonde en duurzame leefomgeving, gezond ouder worden. Er worden verschillende activiteiten uitgevoerd per thema. De koers die is ingezet op inhoud en proces wordt vervolgd. | ||
Contractwaarde 2025: | €176.000 | ||
Bijdrage GR 2025: | €4.689.000 | ||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €3.191.000 | €1.705.000 | €2.945.000 |
Vreemd vermogen: | €4.290.000 | €4.020.000 | €3.742.000 |
Resultaat: | -€1.146.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | Organisatielasten en vervoerslasten worden volledig doorberekend aan gemeenten. PlusOV heeft om deze reden geen eigen buffer nodig naast de bestaande reserve voor optimalisatie van de organisatie.PlusOV onderkent in haar paragraaf weerstandsvermogen de volgende risico’s voor het vraagafhankelijk vervoer: Prijs- en volumerisico: Bij het opstellen van de begroting is er vrijwel altijd een prijs-en of volumerisico. De huidige geopolitieke en economische ontwikkelingen maken dat prijseffecten (risico’s) moeilijk zijn in te schatten. De onzekerheid van het prijsrisico is groter dan in de voorgaande jaren. Personeelskosten en brandstofkosten vormen ongeveer 75% van de vervoerskosten. De personeelskosten in de taxibranche (67% van de vervoerskosten) staan onder druk door tekort op de arbeidsmarkt. De kosten voor brandstof (8% van de vervoerskosten) blijven waarschijnlijk hoog en onvoorspelbaar. De verwachtingen van deskundigen over de inflatie variëren van 2,5 tot 5%. Het begrote vervoersvolume in het vraagafhankelijk vervoer heeft een jaarlijkse groei van 7% als uitgangspunt. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Kadernota 2025: De komende jaren ligt de focus op 1. het verbeteren van processen in de keten Reizigers -> Gemeenten -> PlusOV -> Vervoerders. 2. Het beheersen van de organisatiekosten en 3. het uitwerken van de vraag: op welke manier houden we het doelgroepenvervoer beschikbaar voor mensen voor mensen die voor vervoer afhankelijk zijn van PlusOV. Het uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid wordt een steeds grotere uitdaging. De medewerkers blijven zich onverminderd inzetten om de missie van PlusOV te realiseren: ‘Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is’. | ||
Contractwaarde 2025: | €1.084..844 | ||
Bijdrage GR 2025: | €364.335 | ||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €575.539 | €336.389 | €370.000 |
Vreemd vermogen: | €4.631.140 | €4.124.488 | €3.675.722 |
Resultaat: | €55.195 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstandsvermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme/concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. De grote afhankelijkheid van energie in combinatie met de fors oplopende prijzen van gas en elektra hebben een groot effect op de exploitatie van het sportbedrijf. Hierop worden beheersmaatregelen ingezet zoals externe expertise inschakelen bij de inkoop van energie, energie inkopen voor de dure wintermaanden en verduurzamen zoals opgenomen in de toekomstvisie De Scheg. Daarnaast wordt het steeds lastiger om het pand De Scheg te verzekeren. | ||
Toelichting: | De De jaarrekening 2023 laat een weerstandsvermogen van afgerond €2,4 miljoen zien. Het beoogd benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld in mei 2022 is €1,1 miljoen is daarmee gerealiseerd. Constatering is dat het weerstandsvermogen maar deels liquide beschikbaar is. Voor 2023 is €700.000. Meerjarig groeit het liquiditeitssaldo naar €1,5 miljoen in 2027. | ||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer vastgesteld en gebaseerd op de gemeentelijke beleidskader sport “Samen sporten maakt sterk 2021-2030”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg is die begin 2024 door de raad is vastgesteld is de basis voor (vervangings-)investeringen in De Scheg. Zie daartoe ook het college en raadsvoorstel 2023-1026. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | €5.537.666 (inclusief onder andere combinatiefuncties, verenigingsondersteuning, sportstimulering en beheer Sporthal De Uutvlog) | ||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €2.442.876 | €2.358.000 | €2.476.019 |
Vreemd vermogen: | €17.859.314 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €1.116.719 | €82.839 | €117.023 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2023: | €1.072.615 | ||
Lening 31-12-2023: | €12.633.330 |