€ 464.240
0,0%
€ 465.540
0,0%
Anno 2024 staan we voor grote duurzaamheidsopgaven: de aarde warmt op, de biodiversiteit neemt drastisch af en de leefomgeving van mensen overal ter wereld staat onder druk. Dit is grotendeels het gevolg van menselijk gedrag en de hoeveelheid grondstoffen die we gebruiken voor producten, diensten energie en voeding – de milieudruk die daarmee gepaard gaat overschrijdt stelselmatig de grenzen van wat de aarde aankan.
Het programma Milieu & Klimaat heeft zich ook in de afgelopen jaren ontwikkeld van een -traditionele - sectorale bescherming van het milieu naar een meer integrale bescherming. Vanuit de traditionele milieuaspecten zoals bodem, geluid, lucht, geur, trillingen, energieverbruik, veiligheid en natuur, naar een uitgebreider en integraal advies op het gebied van “duurzaamheid”. Dit begrip is niet meer weg te denken in het programma en het gemeentelijk beleid.
Een belangrijk aspect dat steeds meer aandacht krijgt is hoe we ervoor kunnen zorgen dat ons land bij geopolitieke verschuivingen minder afhankelijk is van andere landen voor de levering van grondstoffen. Daarvoor is de omslag naar een 'circulaire economie' nodig. Producten worden zoveel mogelijk binnen gesloten kringlopen geproduceerd, gedistribueerd en geconsumeerd. Zodoende wordt de waarde van grondstoffen, materialen en producten zo lang mogelijk behouden, waardoor er bijna geen afval meer is. Dit leidt tot een bijdrage aan de klimaatopgave, de biodiversiteitsopgave, het creëren van een schoon milieu en een veilige en schone leefomgeving en de leveringszekerheid van grondstoffen. In een toekomstige circulaire economie is het de bedoeling om alleen herbruikbare primaire, secundaire en duurzame biogrondstoffen te gebruiken en hergebruiken.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Het programma Milieu & Klimaat heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een -traditionele - sectorale bescherming van het milieu naar een meer integrale bescherming. Vanuit de traditionele milieuaspecten zoals bodem, geluid, lucht, geur, trillingen, energieverbruik, veiligheid en natuur, naar een uitgebreider en integraal advies op het gebied van “duurzaamheid”. Dit begrip is niet meer weg te denken in het programma en het gemeentelijk beleid.
Een goede ontwikkeling is dat wij - in steeds meer en in een eerder stadium – worden betrokken bij de verschillende plannen, gebiedsontwikkelingen en ambities. De centrale vraag daarbij is – naast advies over de bescherming tegen de milieugevolgen, ook vaak “hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit plan duurzamer kan”? Wat zijn de juridische (on) mogelijkheden, hoe kunnen we inwoners, bedrijven en ontwikkelaars stimuleren om te kiezen voor duurzamere alternatieven, zonder dat we ze belemmeren en te veel regels opleggen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat initiatieven “groener” kunnen? Er wordt van ons verwacht dat we samen met de verschillende vakafdelingen (groen, beheer openbare ruimte, mobiliteit, klimaatadaptatie, om er maar een paar te noemen) invulling geven aan wat er nu wordt verstaan onder “duurzaam” en “circulair”. Op de verschillende terreinen gebeurt er onder de noemer van deze begrippen al heel veel.
Dit doen we in samenwerking met veel partijen, zowel intern als extern. We werken nauw samen met onze verbonden partijen: de Omgevingsdienst IJsselland en Circulus. Daarnaast voeren we werkzaamheden uit in samenwerking met de Stichting Ulebelt, het Duurzaamheidscentrum, vrijwilligers en bedrijven.
Sinds 2016 is Deventer een Global Goals Gemeente. De 17 Sustainable Development Goals zijn enorm belangrijk voor klimaat en maatschappij. Daarnaast bieden ze kansen voor innovatie van bestaande en nieuwe business. Volgens internationaal onderzoek zorgen de Global Goals wereldwijd voor een economische groei van mogelijk 30 biljoen euro en 380 miljoen nieuwe banen (onderzoek Better Business, Better World). De Global Goals dragen bij aan de verdere groei en (inter)nationale profilering van Deventer. Deventer wordt van oudsher gekenmerkt door een open houding naar de wereld om haar heen. Vanuit die houding heeft Deventer zich gecommitteerd aan de 17 Global Goals. Toen de VN in 2015 de 17 Global Goals vaststelden, werden deze direct geadopteerd door alle lidstaten. En de reden is helder: waar de eerdere Milleniumdoelen nog vooral gericht waren op ontwikkelingslanden, zijn de Global Goals belangrijk voor de hele wereld, dus ook voor Deventer. Ontwikkelingen met betrekking tot de Global Goals zijn te volgen via 4globalgoals.
Op het gebied van inzameling en verwerking van afval zijn diverse (externe) ontwikkelingen gaande die van invloed zijn op de afvalstoffenheffing. De afgelopen jaren zijn deze ontwikkelingen opgevangen binnen de afvalreserve, waardoor de afvaltarieven nagenoeg gelijk konden blijven, maar de dekking daaruit heeft de bodem bereikt. Voor 2025 zal de afvalstoffenheffing voor de burger van de gemeente Deventer stijgen. We blijven hiermee nog onder de tarieven van vergelijkbare gemeenten als Apeldoorn, Enschede en Zwolle. In 2024 zijn we gestart met de actualisatie van het grondstoffenplan (GSP), deze loopt eind 2024 af. Eind 2024/ begin 2025 komen we bij u terug voor de besluitvorming rondom het nieuwe grondstoffenplan 2025-2028. In dit plan zal extra nadruk liggen op "Schone Stromen", de inzameling rondom PMD en voorlichting/communicatie.
Het is helder dat er een omslag nodig is naar een "circulaire economie'. Hierbij gaat het erom om via het grondstoffengebruik bij te dragen aan de klimaatopgave, de biodiversiteitsopgave, het creëren van een schoon milieu en een veilige en schone leefomgeving en het bijdragen aan de leveringszekerheid van grondstoffen. In een circulaire economie zijn vrijwel alleen herbruikbare primaire, secundaire en duurzame biogrondstoffen in omloop. Producten worden binnen gesloten kringlopen geproduceerd, gedistribueerd en geconsumeerd. Zodoende wordt de waarde van grondstoffen, materialen en producten zo lang mogelijk behouden. In 2024 is de visie "Deventer Circulair' vastgesteld, waarbij we aansluiten bij de rijksdoelstellingen circulariteit: 50% in 2030 en 100% in 2050. In 2025 werken we deze visie "Deventer Circulair" samen met de vakafdelingen uit in een uitvoeringsprogramma. Hiermee zijn we gestart na de vaststelling van de visie in juli 2024. Het streven is om deze uitwerkingen gereed te hebben bij de voorjaarsnota 2025. Het uitvoeringsprogramma zullen we ter consultatie aan uw raad voorleggen.
Op dit moment werken we aan het opstellen van het biodiversiteitsplan en de "Groen / Blauwe Hoofdstructuur", Deze willen we in 2025 gereed hebben, zodat besluitvorming kan plaatsvinden. Besluitvorming omtrent de eerder ingediende motie "Bermen in Bloei" verwachten we in Q3 2024.
De voorbereidingen voor het opstellen van het Basisontwerp van het "verkabelen"; het onder de grond brengen van hoogspanningskabels is in 2024 opgestart. In maart 2024 was het eerste ambtelijk Kernteamoverleg. De benodigde (GIS-)data voor de BO-fase aangereikt aan Tennet. De planning is besproken en een communicatie- en participatieplan is opgesteld. In Q3/Q4 2024 zal gestart worden met de communicatie in de wijken waar werkzaamheden moeten gaat plaatsvinden. Dit is relatief vroeg in het proces. Dat heeft te maken dat Tennet betredingstoestemmingen moet verkrijgen van grondeigenaren i.v.m. benodigde bodemonderzoeken voor de BO-fase.
Duurzaam Deventer is het communicatieplatform dat in samenwerking met programma 4b in 2024 is gelanceerd. In 2025 zullen alle duurzame initiatieven (energietransitie, ecologie, circulariteit en klimaatadaptatie) via dit communicatieplatform plaatsvinden. www.duurzaamdeventer.nl. Laadpalen en Laadinfra is een onderwerp dat in 2025 in samenwerking met mobiliteit en energietransitie extra aandacht behoeft. Vanuit extra middelen zal worden ingezet op versterkt energietoezicht bij bedrijven. Deze handhaving krijgt al een aantal jaar extra aandacht, deze zal in 2025 worden versterkt, mede vanuit voorgestelde middelen vanuit het programma Energietransitie.
Doelstelling - A: Doorgaande verbetering duurzaamheid en het verminderen van milieugevolgen - Sustainable Development Goal 11: duurzame steden
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente. Duurzaamheid speelt op allerlei terreinen; bij groen- en waterstructuren, bouwen, mobiliteit, binnen de maak- en kenniseconomie, bedrijventerreinen, binnen droge en natte ecologische verbindingszones.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - A: Gezonde leefbare toekomstbestendige stad - Sustainable Development Goal 9: duurzame industrie
Het doel van de huidige milieuregelgeving is het terugdringen van de milieugevolgen, met name op de aspecten geluid, luchtkwaliteit, geuroverlast, bodemverontreinigng en energiegebruik. Vaak is deze bescherming nog sectoraal, maar we werken naar een steeds meer integrale bescherming, die vanaf 1 januari 2024 wettelijk is vastgelegd in de nieuwe Omgevingswet. Het begrip omgevingswaarde speelt een belangrijke rol in de Omgevingswet, die doorvertaald moeten worden in de Omgevingsvisie. Vooruitlopen hierop brengen we beleid en waarden in kaart. Door de integraliteit gaat het om het afwegen van alle belangen en waarden die in de fysieke leefomgeving een rol spelen, het gaat over de wijze waarop we al die belangen laten meewegen in het proces. Het gaat over duurzame, ecologische, ruimtelijke, economische, sociale, financiële, klimaat, of energietransitie belangen. Hoe zorgen we er met elkaar voor dat al deze – tegenstrijdige - belangen voldoende tot zijn recht komen. En hoe zorgen we ervoor dat we hierin initiatieven van bewoners en bedrijven voldoende kunnen ondersteunen.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - A: Zorgvuldig omgaan met grondstoffen, circulariteit bevorderen - Sustainable Development Goal 12: verantwoorde consumptie
Er is steeds meer noodzaak aanwezig om zorgvuldiger om te gaan met grondstoffen. Veel grondstoffen zijn kostbaar en – uiteindelijk – schaars. De gestelde doelstellingen zijn om 50% circulair te zijn in 2030 en om volledig (100%) circulair te zijn in 2050. We dienen de transitie naar een circulaire samenleving te versnellen. Het gaat om het op- en ombouwen naar een circulaire economie.We starten met het uitvoeringsprogramma waarin we de in 2024 vastgestelde visie 'Deventer Circulair' verder uitwerken
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - A: Biodiversiteit en ecologie - Sustainable Development Goal 15: leven op het land
De maatschappelijke roep om het behoud en herstel van biodiversiteit groeit. De inwoners van gemeente Deventer verwachten dat hier meer aandacht aangegeven wordt. Dit maakt dat het nodig is om de waardevolle gebieden goed in kaart te hebben en te beheren. Daarbij dient een beleidskader en waarden vastgesteld te worden voor gezonde ecosystemen en biodiversiteit. Er is een steeds grotere vraag naar de inzet van de functie van de stadsecoloog. Het is de bedoeling dat in 2025 het Biodiversiteitsplan is vastgesteld en dat we verder werken aan het opstellen van de 'Groen / Blauwe Hoofdstructuur'
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
33 | Volksgezondheid en milieu | Omvang huishoudelijk restafval | Kg/inwoner | CBS | |||||
Jaar | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 | |||||
Waarde | 69 | 69 | 73 | 78 |
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 19.572 | 19.730 | 19.603 | 19.274 | 19.120 |
Baten | 14.471 | 15.580 | 16.692 | 16.652 | 16.652 |
Saldo exclusief reserves | -5.101 | -4.150 | -2.911 | -2.622 | -2.468 |
Storting in reserves | 72 | 23 | 24 | 25 | 25 |
Putting uit reserves | 1.956 | 1.076 | 51 | 51 | 1 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 1.883 | 1.052 | 27 | 26 | -24 |
Saldo inclusief reserves | -3.217 | -3.097 | -2.884 | -2.596 | -2.492 |
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €120.000 in 2025 ten opzichte van 2024 is als volgt te verklaren:
- Als gevolg van loon- en prijsontwikkeling stijgen de lasten met €93.000;
- De omgevingsdienst IJsselland berekent een incidentele verhoging in 2025 van €48.000 door. Daarnaast is er nog de stijging als gevolg van loon- en prijsindex van €121.000;
- Bij de VJN 2024 is er voor €60.000 middelen beschikbaar gesteld voor de begroting 2025 voor bermbeheer;
- In Q1 2024 is er een putting uit de reserve overlopende uitgaven bodem ad. €112.000 geweest, omdat het Rijk hier onvoldoende middelen voor verstrekt;
- In 2024 is er budget ad. €105.000 ter beschikking gesteld voor datagedreven werken;
- Vanuit 2023 is het budget voor een haalbaarheidsonderzoek verkabeling ad. €326.000 overgeheveld naar 2024;
- Er is nog een restant budget van €108.200 in 2024 voor groen kan het dak op;
- Er heeft een herschikking van het budget biodiversiteit plaatsgevonden in 2024 door een storting van €50.000 in de reserve.
(bedragen x €1.000)
Milieu en Klimaat | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Afval | 868 | 1.248 | 2.127 | 2.180 | 2.180 |
Inkomensregelingen | -750 | -775 | -775 | -775 | -775 |
Milieubeheer | -5.227 | -4.633 | -4.273 | -4.037 | -3.884 |
Treasury | 8 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Saldo exclusief reserves | -5.101 | -4.150 | -2.911 | -2.622 | -2.468 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Grondstoffenplan 2020-2024 | 1,2 Mb | |
Beleidsnota ecologie | 2,5 Mb | |
Gebiedsgericht Grondwaterbeheerplan | 1,7 Mb | |
Omgevingsvisie externe veiligheid 2015 | 4,7 Mb | |
Uitvoeringsagenda Duurzaamheid | 1,3 Mb |
GR
GR Omgevingsdienst IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Milieu en klimaat | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 8% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van vergunningverlening, toezicht houden en handhaving van de milieuwetgeving. | ||
Financieel risico: | De ontwikkelingen in het vakgebied van de Omgevingsdienst IJsselland volgen elkaar snel op. Maatschappelijke vraagstukken en landelijke ontwikkelingen vragen om aanpassingen in de dienstverlening. Na jaren van pionieren is een start gemaakt met de professionalisering en doorontwikkeling van de organisatie aan de hand van het programma Samen Toekomst Bestendig. De fase waarin de Omgevingsdienst IJsselland nu zit vraagt om een herijking van de missie, visie en kernwaarden. De uitwerking hiervan zal in 2025 gecontinueerd worden. Er wordt ingezet op meer ontwikkelkracht en het versterken van aansturing en uitvoering van maatschappelijke opgaven, waaronder energie & duurzaamheid en circulaire economie. Daarnaast speelt het landelijk programma IBP-VTH. Naar verwachting zal dit landelijke programma impact hebben op de ontwikkeling van de Omgevingsdienst IJsselland. Aan de hand van dit programma wordt gewerkt aan de realisatie van een robuuste Omgevingsdienst IJsselland, die past bij de maatschappelijke opgaven waar de Omgevingsdienst IJsselland haar bijdrage aan levert. Zowel het programma Samen Toekomst Bestendig als het programma IBP-VTH leiden tot financiële effecten die zijn opgenomen in de begroting 2025 en een vervolg zullen krijgen in de begroting 2026. | ||
Toelichting: | Het vijfde en laatste spoor van het Programma Samen Toekomstbestendig, het verbeteren van de efficiency, is nog niet afgerond en wordt verder inhoud aan gegeven in 2024. De robuustheidseis vanuit het programma IBP-VTH, waar in 2024 onderzoek naar wordt gedaan om uit te zoeken hoe hier aan voldaan kan worden, heeft (mogelijk) tot gevolg dat de bijdrage aan OD IJsselland verhoogd moet worden. In 2025 zal dit naar verwachting verder worden uitgewerkt. | ||
Beleidsvoornemens: | De begroting ziet op een verdere professionalisering en doorontwikkeling van de Omgevingsdienst IJsselland. Deze begroting biedt een robuuste basis voor de toekomst van de Omgevingsdienst IJsselland en de dienstverlening aan haar deelnemers. Voor wat betreft het IBP-VTH is er voor 1 april 2024 een bestuurlijk vastgesteld plan van aanpak aangeleverd bij het ministerie van I&W. Zoals het er nu op lijkt houdt het programma IBP-VTH op te bestaan. Wat de consequenties daarvan zijn voor de robuustheidseis Omgevingsdiensten en daarmee de financiering van de Omgevingsdienst IJsselland moet in 2025 duidelijk worden. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | €2.051.055 | ||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €660.644 | €316.000 | €316.000 |
Vreemd vermogen: | €2.194.327 | €3.193.229 | €3.214.588 |
Resultaat: | €344.954 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | |||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |