€ 464.240
0,0%
€ 465.541
0,0%
De algemene dekkingsmiddelen zijn die inkomsten van de gemeente waar geen directe dienstverlening en/of bestedingsverplichtingen tegen over staat. Het zijn dan ook vrij besteedbare middelen die jaarlijks worden ingezet ter dekking van de uitgaven in de diverse programma’s. Daarnaast betreft het ook de raming onvoorzien en uitgaaf- en inkomstenstelposten die nog niet aan de diverse programma’s zijn toegerekend.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:
- De algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
- De opbrengsten van de lokale heffingen;
- De opbrengst uit deelnemingen (dividend);
- Financiering;
- Onvoorzien en stelposten.
(bedragen x €1.000)
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 17.658 | 12.280 | 19.356 | 29.886 | 40.275 |
Baten | 310.379 | 324.615 | 321.127 | 327.506 | 337.142 |
Saldo exclusief reserves | 292.721 | 312.335 | 301.771 | 297.620 | 296.867 |
Storting in reserves | 56.575 | 25.587 | 8.935 | 5.439 | 6.013 |
Putting uit reserves | 78.097 | 23.662 | 4.763 | 1.283 | 1.228 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 21.522 | -1.926 | -4.172 | -4.156 | -4.785 |
Saldo inclusief reserves | 314.243 | 310.409 | 297.599 | 293.464 | 292.081 |
De toelichting vindt u onder dekking programmaplan.
(bedragen x €1.000)
Algemene dekkingsmiddelen | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
(Algemene) uitkeringen Gemeentefonds | 274.047 | 286.072 | 277.882 | 286.237 | 295.026 |
Belastingen Overig | 338 | 353 | 353 | 353 | 353 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -28 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Grondexploitaties (niet bedr terein) | -42 | -44 | -44 | -44 | -44 |
Inkomensregelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten en lasten | -12.360 | -7.686 | -11.571 | -25.239 | -36.296 |
OZB niet-woningen | 14.044 | 14.806 | 15.294 | 15.783 | 16.238 |
OZB woningen | 16.544 | 17.665 | 18.541 | 19.298 | 19.977 |
Parkeren | -14 | -15 | -15 | -15 | -15 |
Riolering | -7 | -7 | -7 | -7 | -7 |
Treasury | 1.585 | 1.251 | 1.398 | 1.315 | 1.696 |
Vennootschapsbelasting | -1.355 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wonen en bouwen | -28 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Saldo exclusief reserves | 292.721 | 312.335 | 301.771 | 297.620 | 296.867 |
(bedragen x €1.000) | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 110 | 110 | 110 | 110 |
Saldo | 110 | 110 | 110 | 110 |
BV
Circulus Berkel BV
BV
Vestigingsplaats: | Apeldoorn | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 21,83% | ||
Doel en openbaar belang: | Inname en verwijdering van huishoudelijk- en bedrijfsafval (= marginaal) en stadsreiniging en met re-integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. | ||
Financieel risico: | De gemeente loopt financieel risico over het geactiveerde aandelenkapitaal in Circulus BV en op het geraamde dividend voor de algemene middelen (dividend Cirec). De aandelen van Circulus BV worden gehouden door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Epe, Zutphen, Doesburg, Bronckhorst, Brummen, Voorst en Lochem. En per 1 januari 2025 zijn de gemeenten Westervoort en Duiven ook toegetreden. Dochteronderneming CiRec BV is in handen van de gemeenten Apeldoorn en Deventer. Financieel aandachtspunt is een stijging van de kosten voor dienstverlening afvalinzameling (dit leggen we 1 op 1 neer bij onze inwoners, via de afvalstoffenheffing) en reiniging openbare ruimte wegens de fors gestegen energiekosten. Maar wat ook onder druk staat zijn de PMD-inkomsten. | ||
Toelichting: | Circulus heeft geen winstdoelstelling. Publieke dienstverlening wordt tegen kostprijs gedaan. Circulus is gegroeid naar een weerstandsvermogen dat een solvabiliteits-percentage van 30% vertegenwoordigt (minimaal vereiste vanuit bancaire financiering is 25% en de tendens is een vereist percentage van 30%-35%). Het belang van Deventer is 21,83%. Dat belang moet ook in de algemene reserve van Circulus BV zijn vertegenwoordigd. Na jaarrekening 2023 van Circulus is dat belang in het eigen vermogen 19,5%, waardoor na vaststelling van de jaarrekening 2023 van Circulus geen dividend aan Deventer kon worden uitbetaald. Ook in het meerjarig perspectief tot en met 2028 wordt nog geen dividenduitkering voorzien omdat het belang van 21,83% nog niet in de Algemene Reserve is gerealiseerd. | ||
Beleidsvoornemens: | In de aandeelhoudersvergadering van 17 februari 2021 is het huidige Strategieplan van Circulus vastgesteld. In het jaar 2024 wordt het strategieplan geactualiseerd wat betreft grondstoffen, buitenruimte en sociaal. De aankomende jaren zullen de investeringsbedragen toenemen. Deze worden met name veroorzaakt door elektrificeren van het wagenpark, investeringen op de werklocaties en aanpassingen in beleid (bijvoorbeeld omgekeerd inzamelen). Hierdoor zal het balanstotaal stijgen. Om te kunnen voldoen aan de solvabiliteitseis van minimaal 25% zal ook het eigen vermogen moeten toenemen. In 2030 moet in elke gemeente een Circulair Ambachtscentrum, of in elk geval aansluiting bij een netwerk, zijn gerealiseerd. In een Circulair Ambachtscentrum (CAC) worden de domeinen Grondstoffen en Sociaal optimaal gecombineerd. Per gemeente moet geïnventariseerd worden wat de wensen zijn, wat de inwoners zouden willen en wat passend is. Niet elke gemeente heeft immers een recycleplein, maar er zijn meer mogelijkheden om samen te werken. Het College van B&W heeft op 11 juli 2023 door middel van B&W-nota 2023-642 Circulair Ambachtscentrum Deventer ingestemd met het ontwikkelen van een CAC.Momenteel wordt het dagelijks onderhoud en de reiniging van de openbare ruimte door twee verbonden partijen uitgevoerd: Circulus BV en HGB BV. De uitvoering door twee partijen leidt tot inefficiency en ineffectiviteit. Het college heeft in januari 2024 de voorkeur uitgesproken om de taken door één partij te laten uitvoeren, namelijk HGB BV. Met een raadsmededeling is de raad daarover geïnformeerd. Om definitief alle onderhoudstaken in één hand te kunnen beleggen is een transitiemanager aangesteld die in samenwerking met Circulus en HGB een transitieplan opstelt. Ook werkt de directeur van HGB een bedrijfsplan uit zodat het structureel effect voor de DVO reiniging voor de gemeente duidelijk wordt. Later in het jaar wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. | ||
Contractwaarde 2025: | €5.412.466 | ||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: | €191.000 (cirec) |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €17.058.935 | €18.670.000 | €20.037.000 |
Vreemd vermogen: | €40.642.060 | €41.100.000 | €42.900.000 |
Resultaat: | €1.400.193 | €1.352.000 | €1.564.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €18.400 (€18.400) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
CSV Amsterdam BV
BV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26% | ||
Doel en openbaar belang: | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland is Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (Enexis) en een productie- en leveringsbedrijf (Essent). In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf verkocht aan RWE. Daarnaast heeft Deventer in 2014 de aandelen in het afvalverwerkingsbedrijf Attero (voormalig Essent Milieu) verkocht aan Waterland. Uit beide verkopen vloeit de deelneming voort waarin wij aandeelhouder zijn van CSV Amsterdam B.V. (CSV=Claim Staat Vennootschap)CSV heeft drie doelstellingen:<ol start="1"><li>namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON (Wet Onafhankelijk Netbeheer); </li><li>namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”); </li><li>het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag (€13,5 miljoen) dat op de Escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort. Uiteindelijk doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE.</li></ol>Ad 1: De Hoge Raad in 2015 heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd. Ad 2: In 2016 is een compromis werd bereikt tussen CSV, Recycleco B.V. en Attero Holding B.V. over betwiste (fiscale) claims alsmede over een belastingteruggave en in april 2020 is een tweede en finale compromis bereikt tussen hiervoor genoemde partijen voor de beëindiging van alle resterende geschillen met betrekking tot betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastingteruggave. Op 21 mei 2020 heeft CSV het resterend vermogen op de Escrow-rekening van €7.951.352,47 ontvangen, welk bedrag vervolgens onder inhouding van €150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal volledig is uitgekeerd aan de aandeelhouders. In 2024 is besloten een kapitaalstorting te doen van €400.000 die gerealiseerd kan worden door de vereffening van het resterend vermogen uit de ontbinding van de BV PBE (aandeelhoudersbesluit van 13-4-2024). | ||
Financieel risico: | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €20.000), art 2.:81 BW. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet. Rekening wordt gehouden met een beroepsprocedure bij het Gerechtshof en daarna een cassatieprocedure bij de Hoge Raad van 3,5 jaar. De management - en beheer kosten worden op ruwweg €100.000 ingeschat. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €84.349 | €384.349 | €284.349 |
Vreemd vermogen: | €64.446 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | -€125.730 | €300.000 | -€100.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €52 (€52) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
NV
Vestigingsplaats: | Den Haag | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,5% | ||
Doel en openbaar belang: | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. BNG levert financiële diensten, onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. | ||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit ongeveer 0,5% van de aandelen in deze vennootschap. De andere aandeelhouders zijn gemeenten, provincies en de staat. Het eigenaarschap van deze overheden én het in de statuten verankerde beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan de BNG zeer beperkt is. In lijn daarmee is het gemeentelijk risico op verlies van het ingebrachte kapitaal gering. Van het nominaal aandelenkapitaal van 292.313 aandelen tegen €2,50 is afgerond €60.000 geactiveerd. | ||
Toelichting: | Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. De BNG Bank een heeft AAA-rating volgens ratingbureau Fitch en ook Moody's en S&P waarderen de BNG op het hoogste ratingniveau. | ||
Beleidsvoornemens: | BNG blijft onveranderd het openbaar belang behartigen. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: | €770.000 |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €4.721.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €110.819.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €254.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €730.782 (€60.650) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Enexis Holding NV
NV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26% | ||
Doel en openbaar belang: | Enexis Holding NV draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk. Enexis Holding N.V. zet in op duurzaamheid en innovatie en werkt toe naar een CO2-neutrale energievoorziening en het behouden van een betrouwbare en betaalbare energie-infrastructuur. | ||
Financieel risico: | Enexis beheert het energienetwerk voor gas- en elektra aansluitingen (respectievelijk 2,3 mln. en 2,9 mln.) in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland. In 2023 werd door bijna 1,1 mln. aansluiting terug geleverd aan het netwerk. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook). De gemeente is voor 0,2592% aandeelhouder in deze vennootschap. Het risico is beperkt tot dat percentage van het nominale aandelenkapitaal en het risico op het verlies van de dividend. Bij eerstgenoemd risico hoort de opmerking dat Enexis zich met bijna 50% eigen vermogen ruim boven de wettelijk geregelde ratio van minimaal 40% bevindt. Bij het risico op het verlies van de structurele dividendraming hoort de opmerking dat Enexis Holding in een gereguleerde markt opereert, onder toezicht van de Energiekamer. | ||
Toelichting: | Enexis Holding NV heeft vier dochterondernemingen. Enexis Netbeheer B.V. (één van de vier entiteiten van Enexis Holding N.V.) beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor elektra - en gas aansluitingen (huishoudens, bedrijven en overheden). Enpuls BV is de publieke warmtepartner voor de ontwikkeling en het beheer van betaalbare, schaalbare en duurzame warmtenetten. Enexis Personeel BV en Enexis Vastgoed BV ondersteunen op het gebied van personeel en vastgoed. In de Aandeelhouderscommissie van Enexis Holding NV (formeel adviesorgaan van de Raad van Bestuur en de AvA) zijn de volgende leden vertegenwoordigd: 4 provincies (Brabant, Overijssel, Limburg en Groningen) en 3 Verenigingen van Gemeenten Aandeelhouders in Limburg (VEGAL), - in Noord Nederland (VEGANN) en de Noord Brabantse gemeenten. Deventer neemt deel in VEGANN. VEGANN vertegenwoordigt 47 gemeenten uit Groningen, Drenthe, Flevoland en Overijssel. Gezamenlijk 7,3% van de aandelen Enexis. De financiële positie van Enexis wordt beïnvloed door effecten van energietransitie en reguleringsmethodiek. Er is veel geld nodig voor het toekomstbestendig maken van de energie-infrastructuur. Enexis moet proactief investeren om sneller duurzame opwek te kunnen aansluiten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) reguleert de tarieven van netwerkbedrijven omdat deze bedrijven monopolisten zijn. Het reguleringskader stimuleert echter niet tot dergelijke grote investeringen voor energietransitie . Extra investeringen tellen namelijk pas in de volgende reguleringsperiode mee bij de vaststelling van de vergoedingen. Door deze vertraging wordt druk gelegd op de financiële ratio’s van netwerkbeheerder Enexis. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleiten netbeheerders daarom voor aanpassing van de reguleringsmethodiek. De periode tussen kosten en vergoedingen moet verkort worden en het moet zeker zijn dat netbeheerders vergoeding ontvangen voor de kosten die zij maken. Dat geldt niet alleen voor de eigen investeringen, maar ook voor de stijgende inkoopkosten van TenneT (de aangewezen netbeheerder van het landelijke hoogspanningsnet in Nederland). In 2021 werden door de ACM weliswaar nieuwe methodebesluiten vastgesteld, waarin staat hoe de inkomsten van netbeheerders er vanaf 2022 tot en met 2026 uit zullen zien. De vergoedingen zijn verbeterd, maar sluiten nog onvoldoende aan bij de sterk oplopende kosten voor het elektriciteitsnet. Daarbij is bijvoorbeeld nog geen rekening gehouden met de financiering van congestiemanagement, waarbij klanten een financiële vergoeding ontvangen voor het tijdelijk aanpassen van hun energieverbruik. Enexis is van mening dat de ACM niet de juiste balans heeft weten te vinden om de sterk oplopende kosten voor het elektriciteitsnet af te dekken. Daarom heeft Enexis beroep aangetekend tegen de methodebesluiten van de ACM. Desondanks heeft in Enexis in 2020 besloten tot versterking van het energienetwerk met een investering van €1,9 miljard om daarmee mede de energietransitie invulling te kunnen geven. De extra investeringen mag Enexis met enkele jaren vertraging, over een periode van 40 jaar, doorberekenen in de tarieven voor huishoudens en bedrijven. Deze investeringen moeten wel voorgefinancierd worden. Daarvoor heeft Enexis haar aandeelhouders in april 2020 gevraagd haar eigen vermogen met €500 miljoen te versterken waardoor het onder gunstige voorwaarden vermogen kan aantrekken op de kapitaalmarkt voor de benodigde extra investeringen in het energienetwerk. Eind 2020 heeft de gemeente Deventer besloten deel te nemen aan het verstrekken van een hybride converteerbare aandeelhouderslening voor een bedrag van €1,3 miljoen. Op de lange termijn heeft Enexis door de toenemende uitgaven en de beperkingen van de huidige reguleringsmethodiek nog meer eigen vermogen nodig hebben om de robuuste financiële positie te handhaven. De gemeenteraad is in december 2022 met een raadsmededeling geïnformeerd over zowel het gaan maken van een afsprakenkader met de Staat (over mogelijke toekomstige deelneming van de Staat in de 3 grote netwerkbedrijven - zoals Enexis - om met een kapitaalinbreng het netwerk te kunnen versterken en uitbreiden) als ook over de verkoopwinst ad €1,1 miljard van de verkoop van dochteronderneming Fudura en die te betrekken bij het dividenduitkeringsbeleid waarover in de AvA van Enexis van april 2023 een besluit heeft genomen. Enexis zal voorlopig geen gebruik maken van de mogelijkheid van deelneming door de Staat omdat Enexis voorlopig financieel zelf in staat is om tot versterking en uitbreiding van het netwerkwerk over te gaan. Dit is mede ook te danken aan de mogelijkheid de verkoopwinst van de verkoop van Fudura in te zetten. | ||
Beleidsvoornemens: | De energietransitie is een systeemtransitie die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moet worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht. In de aandeelhoudersvergadering van april 2022 is het Strategie Plan 2022 vastgesteld. Enexis ondersteunt gemeenten in de uitwerking van RES-en (RES= Regionale Energiestrategie). Daarbij geeft Enexis aan dat er nog belangrijke keuzes moeten worden gemaakt omdat er een mismatch is tussen de landelijke en regionale ambities (die in totaal optellen tot ruim boven de klimaatdoelen) en de (snelheid van de) uitvoerbaarheid ervan. Op nationaal-, provinciaal- en RES-niveau moeten keuzes gemaakt worden in de aanpak óf in de tijd. Wat doen we eerst, wat doen we later en wat gaan we niet aanleggen. Meer regie vanuit de overheid is gewenst en met heldere prioriteiten worden de voorwaarden gecreëerd om slimme keuzes te maken voor de inrichting van het energiesysteem van de toekomst. Enexis verwacht dat het capaciteitstekort op het netwerk de komende vijf tot tien jaar aanhoudt. In 2024 staan er al meer dan 2.000 grootschalige bedrijven op de wachtlijst voor aansluiting voor een nieuwe of zwaardere aansluiting op het elektriciteitsnet. Een snelle definitieve oplossing is er niet. Naast het versneld verzwaren van het netwerkwerk onderzoekt Enexis mogelijkheden (congestiemanagement) om zakelijke klanten sneller aan de gewenste capaciteit te helpen. Denk aan efficiëntere benutting van beschikbare capaciteit, het delen van de capaciteit door meerdere klanten en de teruglevering aan te passen aan de piekbelasting in het netwerk. Dat is het idee achter de oprichting van zogenaamde energiehubs waarin bedrijven de beschikbare netcapaciteit onderling verdelen en met elkaar daarvoor intentieovereenkomsten ondertekenden. Met het oog op de nieuwe reguleringsperiode met ingang van 2022, waarvoor de ACM bepaalt hoeveel iedere netbeheerder voor diensten bij consumenten in rekening mag brengen, bereidt Enexis een nieuw strategisch plan voor dat wordt vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. De voorbereiding gebeurt o.a. in dialoog met de stakeholders, waaronder de Aandeelhouderscommissie (AHC). In 2023 is ACM een onderzoek gestart naar de mogelijkheid en wenselijkheid om tarieven in te voeren voor de terug levering aan het netwerk. Maatschappelijk dilemma is wie de kosten van de energietransitie betaalt en op welk moment. In overleg met de ACM is een beheerste tariefontwikkeling voor de klanten en tegelijk een redelijk rendement voor aandeelhouders onderwerp van gesprek. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: | €203.000 |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €5.320.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €5.140.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €72.000.000 | €100.000.000 | €100.000.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €932.512 (€932.512) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
NV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteit Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V., tevens voor 50% eigenaar van EPZ, heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid. Doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. | ||
Financieel risico: | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €1.496.822) (art 2.:81 BW). | ||
Toelichting: | Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ. Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders. Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. Binnen PBE is nog een bedrag van €1,6 miljoen (merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. Op 25-4-2024 heeft de aandeelhoudersvergadering besloten PBE op te heffen. Besloten is van het resterend vermogen van €1,4 miljoen een bedrag van €400.000 als kapitaalstorting te doen in de juridische entiteit CSV (zie elders in deze paragraaf) en het dan nog resterende kapitaal van €1,0 miljoen als dividend aan de aandeelhouders uit te keren. Voor Deventer is dit afgerond (0,26%) €2.500. | ||
Beleidsvoornemens: | Opheffing van de BV in 2024. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €1.443.974 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €31.981 | €0 | €0 |
Resultaat: | -€36.040 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Opheffing in 2024 | Opgeheven in 2024 |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €1 (€1) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Wadinko NV
NV
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 2,55% | ||
Doel en openbaar belang: | Stimulering van gezonde bedrijvigheid (met name in de maakindustrie en zakelijke dienstverlening en logistiek) en daarmee de werkgelegenheid in werkgebied van de aandeelhouders. Wadinko participeert momenteel in twee Deventer bedrijven, DAVO en Auping (op een totaal van 30 participaties). | ||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit 2,55% van de aandelen. De overige aandeelhouders zijn 24 gemeenten in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe en de provincie Overijssel. Het risico van de gemeente is zeer beperkt tot het niet-geactiveerde aandelenkapitaal ad €6.100. Het risico is ook gering, ook omdat de actuele waarde van de vennootschapsportefeuille per 31 december 2023 €22,5 miljoen hoger is dan de boekwaarde (bron: jaarverslag 2023). | ||
Toelichting: | Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico's. Door interne maatregelen m.b.t. risicobeheersing zijn risico's voor aandeelhouders beperkt. Wadinko participeert in Raden van Commissarissen van participaties opdat daarmee toezicht kan worden gehouden op de directies. Bij participaties die geen Raad van Commissarissen hebben, is met een aandeelhoudersovereenkomst een vergelijkbare situatie gecreëerd. De nettowinst over 2023 bedroeg €1,9 miljoen (in 2022 €12,9 miljoen, over 2021 €8,7 miljoen). Het resultaat wordt sterk beïnvloed door transactieresultaten (aan-en verkoop van participaties) / desinvesteringen. Een en ander is van nature verbonden met de doelstellingen van Wadinko namelijk het verstrekken van risicokapitaal. In 2023 is voor €8 miljoen geparticipeerd in nieuwe participaties en voor €3,4 miljoen in bestaande participaties. Door verkoop van participaties en aflossingen is €2,7 miljoen ontvangen. | ||
Beleidsvoornemens: | Het beleidsplan 2021-2026 is in de AvA van 11 juni 2021 vastgesteld. Wadinko continueert het bestaande beleid met lichte accent verschuivingen. Een aantal SMART doelstellingen is weergegeven: Werkgelegenheid groeit van 4.336 naar 6.000 fte; De actuele waarde stijgt van €95 naar €120 miljoen. De komende 6 jaar handhaving uitkeren dividend. Hoogte dividend is 2% van het eigen vermogen, lichte groei t.o.v. 2015-2020. Voorwaarde uitkering dividend is liquiditeit boven €10 miljoen; Rendement is tenminste 5% op het geïnvesteerd vermogen. De provincie Overijssel heeft in het kader van de Herstel- en transitieaanpak coronacrisis aan Wadinko een leningsfaciliteit beschikbaar gesteld van €10.000.000 tegen 0% ten behoeve van de ondersteuning aan MKB- en familiebedrijven om de negatieve gevolgen van de coronacrisis te beperken en daarmee werkgelegenheid en bedrijvigheid voor Overijssel behouden. In de besteding van deze middelen zullen transities in digitalisering en verduurzaming prioriteit hebben. Wadinko kan de lening in tranches opnemen; in het verslagjaar 2021 is gebruik gemaakt van deze faciliteit voor €1,6 miljoen ten behoeve van een nieuwe participatie. In 2023 is die ongewijzigd gebleven. Wadinko is enkele jaren geleden gestart met het opzetten van een kennisplatform voor zowel haar participaties als bedrijven in de regio en faciliteert ondernemingen bij het implementeren van toekomstbestendige bedrijfsvoeringen en – initiatieven. | ||
Contractwaarde 2025: | |||
Bijdrage GR 2025: | |||
Subsidie 2025: | |||
Dividend 2025: | €30.000 |
Financiele gegevens | 2023 | 2024 | 2025 |
Eigen vermogen: | €82.924.139 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €8.721.146 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €1.854.653 | €1.500.000 | €1.500.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2023: | €6.100 (€0) | ||
Garantie 31-12-2023: | |||
Lening 31-12-2023: |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Beleidsnota reserves en voorzieningen 2018 | 1,1 Mb | |
Kadernota Verbonden partijen 2017 | 0,1 Mb | |
Treasurystatuut 2021 | 0,6 Mb | |
Beleidsnota Risicomanagement en weerstandsvermogen 2014 | 1,4 Mb | |
Richtlijn Activeren en afschrijven 2020 | 1,8 Mb | |
Verlenen van garanties en geldleningen 2020 | 1,7 Mb | |
Financiële verordening 2019 | 1,0 Mb | |
Verordening onderzoeken doelmatig- en doeltreffendheid 2019 | 1,4 Mb | |
Controleverordening gemeente Deventer 2019 | 0,3 Mb |